Wednesday, February 25, 2009

Banana Crumb Muffin



Tengoklah Banana Crumb Muffin kat atas ni yg aku buat tadi.. Punyalah gebu semacam kan? meluap-luap macam nak meletop! hehehe.. Ekceli, lama jugak tak buat muffin kat umah ni. Kebetulan pulak masih ada pisang lagi.. Asyik kebetulan jer kan.. ahaks! Aku ternampak resepi ni kat umah Mamafami. Tak bertangguh terus jer aku cuba try buat...hehe.. Memang sedap sangat, tambah2 lagi bila time bakar tu sungguh semerbak bau serbuk kayu manis tu naik.. emm.. wangi semacam jer tau. Konpem jiran2 sekeliling umah aku tercari2 bau apa lah yang sedap ni hehehehe.. of cozlah dari dapur CT.. emmm yum.. yumm! Jom layannnn


BANANA CRUMB MUFFIN
Sumber : Lisa Kreft dari Allrecipes(dot)com
Di Alihbahasa oleh: MamaFami's Spice n Splendour

Bahan-bahan :

(A)
1 1/2 cawan tepung gandum
1 sudu kecil soda bikarbonat
1 sudu kecil serbuk penaik
1/2 sudu kecil garam
3 biji pisang ~ dilenyek
3/4 cawan gula pasir
1 biji telur, dipukul sedikit
1/3 cawan mentega, dicairkan

(B)
1/3 cawan gula perang
2 sudu besar tepung gandum
1/8 sudu kecil serbuk kayu manis
1 sudu besar mentega

Kaedah penyediaan :

1. Panaskan ketuhar pada suhu 375 F (190 C). Sediakan cawan muffin, serta alaskan dengan cawan kertas.
2. Di dalam mangkuk besar, masukkan tepung gandum (A), soda bikarbonat, serbuk penaik dan garam.
3. Di dalam mangkuk yang lain, campurkan pisang, gula, telur dan mentega cair. Kacau sebentar.
4. Tuangkan adunan pisang ke dalam bahan-bahan kering dan kacau hingga bersatu. Sudukan ke dalam cawan muffin yang telah disediakan tadi.
5. Di dalam mangkuk yang kecil, satukan gula perang, tepung gandum dan serbuk kayu manis. Kacau sebati dan masukan mentega. Gaulkan mengguna hujung jari sehingga menjadi seperti serbuk roti. Taburkan di atas adunan yang telah disudukan ke dalam cawan muffin.
6. Bakar selama 18 hingga 20 minit atau sehingga masak.

3 comments:

  1. ermm x yah jiran sebelah uma..sampai ke johor ni baunye tuh...erkk

    ReplyDelete
  2. hahaha..yer ker sampai Johor lin..ada2 jer lin :)

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...