Wednesday, March 11, 2009

Roti Marble



Semalam cuba buat roti marble ni resepi dari Cik Mat Gebu. Ini adalah adunan kedua yang aku buat, yang mula2 tu tak nak naik tau! tension betul! Aku rasa pasal ragi yang aku dah bukak tu kot. Kiranya percubaan kali kedua gak ler membuat roti ni.. alhamdulillah menjadi. Buat sarapan pagi tadi.. aku ni suka mencuba benda2 yang baru, tak kiralah apa pun jenis masakan. Yang penting, minat nak mencuba tu ada. Resepi roti marble ni dah ramai yang membuatnya, tak tahu ler aku orang yang ke berapalah agaknya kan hehehe. Resepi asal adalah dari "Onigiri" dari MyResepi.com


ROTI MARBLE
(Resepi dari Cik Mat Gebu)

BAHAN-BAHANNYA:

200 g tepung roti
50 g tepung gandum
1 camca besar mentega
140 - 150 ml susu segar
1 camca teh yis
2 camca besar gula halus
1/2 camca teh garam
1 camca teh bread improver
1 camca besar serbuk kokok + sedikit air, jadikan pes


CARA MEMBUATNYA:
  1. Bancuh yis dengan sedikit susu (anggaran 50 ml), larutkan dan biar sekejap. Satukan tepung roti, tepung gandum, bread improver, garam dan gula, kacau rata. Tuang bancuhan yis dan gaul sambil dituang baki susu segar sedikit demi sedikit, hingga adunan menjadi doh.
  2. Tambah mentega dan uli hingga doh menjadi kenyal dan elastik. Bulat2kan doh, letak dalam bekas, dan tutup dengan cling film. Biar 40 minit, keluarkan doh, tumbuk untuk membuang udara. Bahagi doh kepada 3 bahagian yang sama besar.
  3. Satu bahagian digaul bersama pes koko tadi dan uli hingga warna sekata (jika perlu tambah sedikit tepung roti). Canai doh tadi, biar sama saiz dengan 2 bahagian doh tanpa warna. Balutkan doh coklat hingga tidak kelihatan. Canai sedikit dan potong kepada 3 bahagian.
  4. Buatkan simpulan tocang pada doh tadi, dan alihkan ke dalam tin berukuran (9 x 4 x 3) inci yang telah disapu mentega dan alas dasarnya dgn kertas minyak. Biarkan naik 2 x ganda (kurang lebih 1 jam).
  5. Bakar dalam oven yang telah dipanaskan pada suhu 175C selama 25 - 30 minit, bergantung pada oven masing. Sapukan mentega pada permukaan roti sejurus dikeluarkan dari oven. Biarkan betul2 sejuk sebelum dipotong...

2 comments:

  1. Wah sedapnye roti marble dia...psttt deco batik dia lg cute dr Mat nye ek..wah dh lawan tokeii ni...ahakssss

    ReplyDelete
  2. ahak!..mana ada lawan tokei tu..CMG nya lagi gebus dan cantik lin..ct ank murid jer hehehe

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...