Tuesday, August 25, 2009

Bubur Pulut Hitam




Salam untuk semua... Ini bukan menu pertama dalam bulan puasa ya. Hari2 sebelum ni ada gak buat kuih. Dua hari lepas buat puding karamel dan agar2 santan (tapi bunyinya macam banyak jer erk hehehe).. Sebenarnya memang tak nak buat banyak2 menu, sebab bila dah makan nasi benda2 lain ni semua macam tak pandang jer. Tak elok membazir betul tak. dan tak baik untuk kesihatan hahaha. Untuk hari ni pulak aku buat bubur pulut hitam utk berbuka. Teringin nak makan dan dah lama tak buat. Okey... jom ler menjamu selera ya, sat lagi dah nak pi Solat Tarawih lak. Resepi ni dari Mat Gebu, CnP jer dari blog mat hehehe.


Bubur Pulut Hitam
Resepi dari Mat Gebu

Bahan-bahannya:
1 1/2 cawan pulut hitam, cuci dan rendam 4 - 5 jam
1 1/3 cawan gula (nak manis tambah lagi)
1 helai daun pandan, disimpul
1 biji kelapa, diparut

Cara-cara:
1. Toskan pulut hitam kemudian rebus hingga pulut kembang. Tuang 1/2 cawan air masak dalam kelapa parut, ramas dan perah untuk santan pekat. Tuang lagi 700 ml air, ramas dan perah untuk santan cair. Ketepikan.
2. Dalam pulut yang telah kembang tadi, masukkan daun pandan, gula pasir dan santan cair, masak atas api sederhana hingga mendidih dan gula hancur. Kacau rata dan rasa, jika kurang manis tambah sedikit lagi gula. Biar mendidih sekejap dan boleh matikan api.
3. Campur 1/4 camca teh garam ke dalam santan pekat tadi, kacau rata. Senduk bubur pulut hitam dalam mangkuk, sudukan 1 camca besar santan pekat. Gaul rata sebelum dimakan. Simpan santan pekat dalam peti sejuk jika tidak habis...

5 comments:

  1. cantiknya your presentation macam western dessert.

    ReplyDelete
  2. sedapnya kak CT bubur tu. sy pun lama tak makan. bdk2 kureng jln sikit2 bubur2 manis ni. selalunya klu nak mkn, we all mkn kat restoran faridah kg melayu atau seri bayu kat larkin tu.

    ReplyDelete
  3. Bestnye bubur pulut hitam... best buat bukak pose nie...

    ReplyDelete
  4. ermm sedappp tp baik2 mkn tu,mak kata org drh tggi x leh mkn bubur hitam ni CT,kang drh naik...

    Lin klu bt guna gula melaka sikit..ltk garam sikit bg lemak,lama dh x bt ni,anak2 x suke sngt,tu yg malas tu..

    ReplyDelete
  5. salam ct..akak bukan tak nak buat bubur ni..tak jalanlah..cik abg aje yang makan...nanti gi rumah ct mintak sikitlah...

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...