Wednesday, February 24, 2010

Kek Semolina




Semalam aku jalan2 kat dapur kawan2 ternampak ada yang buat kek. Teringin gak nak buat kek sebab lama juga tak membaking ni. Kat dapur Hana dan K.Zai ada kek marble dan dapur K.Ummi pulak ada kek pelangi, cantik jer kek2 diaorang ni. Lepas tu singgah pulak dapur Cik Mat Gebu, ternampak pulak Kek Semolina, first time dengar ni dan nampak moist kek tu. Tak tunggu lama terus jalankan projek membaking hehehe. Bahan2 pun dah ada termasuk tepung suji lebihan kuih talam suji dulu masih elok lagi. Tak lama sangat untuk membuatnya, hasilnya lihatlah sendiri. Memang sedap tak mengecewakan bolelah kawan2 mencuba pulak nanti. Terima kasih pada Cik Mat Gebu dan juga tuan punya resepi A Nyonya's Kitchen juga kerana berkongsi resepi ni. Nak bagi rasa dah tinggal sikit, jadi kenalah kawan2 buat sendiri ya hehehe.


Kek Semolina
Resepi dari Cik Mat Gebu

Bahan-bahan:
250 gm mentega berkualiti tinggi
170 gm gula halus
2 camca besar madu
4 biji telur gred A
100 ml susu segar
2 camca teh esen vanilla
170 gm tepung gandum
1 camca teh baking powder
100 gm semolina @ suji
Secubit garam

Cara-cara:
1. Tepung gandum digaul bersama baking powder dan diayak, kemudian campurkan semolina @ suji dan garam, gaul rata. Telur, susu dan esen vanilla disatukan dan kocok hingga semua sebati. Ketepikan.
2. Putar mentega, gula halus dan madu hingga kembang. Masukkan bancuhan telur + susu + esen vanilla tadi sedikit demi sedikit sambil terus memutar hingga putih dan gebu.
3. Pada kelajuan perlahan, masukkan tepung sedikit demi sedikit hingga habis, gaul rata dan masukkan ke dalam tin kek yang telah disapu dengan mentega dan dialas dasar tin dengan kertas minyak.
4. Bakar dalam oven yang telah dipanaskan pada suhu 175C selama 45 minit atau hingga masak. Sejukkan kek atas jaringan sepenuhnya sebelum dipotong.


1 comments:

  1. td masa pi giant nmpak gak tepung suji, terigt psl kek semolina ni. tapi tak pulak nak beli tepung suji tu.hehe

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...