Thursday, August 25, 2011

Biskut Raya 2 - Biskut Cendawan Ceria




Resepi biskut yang kedua, biskut yang CT namakan Biskut Cendawan Ceria. Nak buat biskut ni tak susah, cuma nak mekapkan dia yang leceh sikit. Hiasan mekap atas biskut tu my laling CM yang tolong paipkan..

Biskut Cendawan Ceria
Resipi Che CT


Bahan-bahan : A
40 gm gula kastor
115 gm mentega
1/2 sudu kecil perisa oren

Bahan-bahan : B
115 gm tepung gandum
20 gm nestum - kisar
1 sudu besar susu tepung
25 gm kacang tanah - kisar

Bahan Hiasan - Gula Icing :
1 biji putih telur
200 gm Gula Icing
1 sudu kecil air perahan lemon
Cara: Pukul putih telur, gula icing dan air perahan lemon kemudian tambahkan pewarna merah.

Bahan Hiasan - Coklat Masakan :
Sedikit Coklat masakan
Cara: Cairkan coklat masakan putih, kemudian tambahkan pewarna hijau.

Cara-cara :
1. Putar bahan A sehingga lembut.
2. Masukkan pula bahan B. Gaul rata dan uli doh hingga sebati dan lembut.
3. Ambil sedikit doh bentukkan seperti cendawan dan bakar pada suhu 160'C selama 20 minit atau hingga masak. Sejukkan
4. Hiaskan dengan gula icing dan coklat masakan diatas nya.

Biskut sebelum di bakar




28 comments:

  1. Salam CTttttttttttt....waaaah cantiknya biskut...rajin tul laaa...siap mekap2 lgk...adei, x kuasa la akak..nak wat yg mudah2 jek...simpan sikit tuk akak eh..

    ReplyDelete
  2. phewwww!! lawa giler kukis ni.. hanya insan2 yang rajin jer sanggup buat kukis secantik ni...... hehehe.. sy samalah dgn kak ummi.. buat kukis yg mudah2 jer... tak cukup masa laa... tunggu bila dah jd suri rumah sepenuh masa barulah kita try.. hehe..

    ReplyDelete
  3. Biskut cendawan ceria...kak ct nya apa mcm? mesti masih lengui tangannya...apa2pun cantik biskut tu kak ct,sesuai dg namanya...hehe..

    ReplyDelete
  4. comelnyeeeeeeeeeeeeee..siriyess lawooo

    ReplyDelete
  5. piwitttt... kite lom jumpa lagi acuan cendawan yang tomei2 tu...teringin gak nak cuba...

    ReplyDelete
  6. fulamakkk cek siti oiiii awat la cek rajennn sesangt????? cantek tak terkata cuma jari jer dok taipan kasi ucapan hahaha tahniah cek ct oiii kak nak tempah 2 balang boleh??? huhuuu

    ReplyDelete
  7. Ct biskut nie memang rumit tapi hasilnya cantik dan comel.Rajin nya hubby Ct tolong mendeko biskut. Kita jika minta che abg tolong habislah satu rumah kena cuci ...dia haanya boleh tolong mendobi saja haha.

    ReplyDelete
  8. kagum dengan semangat kak ct buat dot2 tu...adeh....bila la nak rajin mcm kak ct ni...

    ReplyDelete
  9. Ummi ~

    Wa'salam kak ummi cayangggg! akak biskut ni sedap, mudah nak terap cuma nak letak gula tu jer yang leceh sikit. meh lah buat kak..hehehe

    ReplyDelete
  10. MaDiHaA a.k.a Ratna ~

    Ratna, ct ni taklah rajin sangat pun. Ini pun kira Hb yang nak menolong tu yang buat2 rajin.. hehehe. kalau tak, main tunjuk2 dan keluar lah RM nya :)

    ReplyDelete
  11. rahel ~

    A'ah memang lenguh tangan, pinggang kaki semuanya rahel. biasalah buat biskut ni mana nak duduknya. asik bediri memanjang :)

    ReplyDelete
  12. chikadakbiru ~

    Hehehe...maceh Cb. setahun sekali buat untuk tetamu bautlah cantik2 dan tak salah kalau kita rajin sikit kannnn.. :)

    ReplyDelete
  13. izahdaut ~

    Izahhhhh...comel macam kak ct merah ni haaa..hihihi

    ReplyDelete
  14. Cheq Sue ~

    Sue, kak ct beli kat bakery. lama juga dah teringin nak membuatnya. nak raya acuan ni baru berguna :)

    ReplyDelete
  15. ilahjy ~

    Kak ilahhh..rajin ada makna tuu.. hahaha. Hb lah yang patut dapat pujian ni kak, sebab Hb yg buat deko2 tu. ct dok terap n bakar jer :D

    ReplyDelete
  16. Noor ~

    itulah noor kalau ada orang yang sudi nak menolong, selebar padang bola ct tadahkan. sebab buat sorang2 ni penatkan. Hb biasa tolong2 ct lagi pun noor. tr kasihlah kat Hb tu kan :)

    ReplyDelete
  17. nuwairani ismail ~

    Nani, nanti akk ct tiup angin rajin eh, jangan dah sampai angin R tu tak buat pulak :D

    ReplyDelete
  18. Selamat Hari Raya Kak CT... wah cun melecun kukis tu

    ReplyDelete
  19. salam kak Ct... lawanya biskut 2 jenis ata bawah tu.. segar mata tgk kak.. cute sangt .. syang nak makan

    ReplyDelete
  20. wahhh sgt menawan biskut cendawan tu...siap deko gitu mmg sayanglah nak ngap ke mulut :D credit kat Cm yang rajin sungguh dan tentunye sangat sabar mendeko saketul demi seketui...

    selamat menyambut lebaran utk k ct, cm dan keluarga :D

    ReplyDelete
  21. Assalamualaikum akak ct cayang...
    waaaah cimelnyaaaa biskut tu akak... sukanyee diana tgk... rajin sungguh akak deco mcm tu.... suka sesgt tgk tau.. cam nak ambik jer biskut tu...

    ReplyDelete
  22. opss.. cimel plak.. huhuu... comel sebenarnya tu... :)

    ReplyDelete
  23. CT cute nye yr cookies..... mummy like.... nak cuba lah ,TQ CT

    ReplyDelete
  24. kak ct ... icing tu x perlu di bakar semula ke?

    ReplyDelete
  25. nk tnye ni ct bhn icing perlu dibakar blik ke?

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...