Monday, August 1, 2011

Rendang Ayam




Assalamualaikum dan salam Ramadhan penuh kemuliaan buat semua. Akhirnya Ramadhan datang lagi membawa seribu barakah dan keredhaan buat kita semua. Sempena Ramadhan yang mulia ini CT ingin mengambil kesempatan untuk memohon sejuta kemaafan dari semua teman2 dan juga pengunjung dapur CT yang tersayang, semoga kita semua mendapat berkat dan keredhaan dari Ilahi.

Berbalik kepada menu CT hari ini iaitu resepi Rendang Ayam yang CT sekeluarga nikmati pada masa bersahur tadi. Mula-mula tu dok berfikir apa juadah nak disediakan pada waktu sahur. Maklumlah hari pertama berpuasa, jadi nak datangkan selera makan waktu awal2 pagi sebelum subuh tu yang terasa nak makan yang berempah-rempah sket. CT masak rendang ni lewat petang semalam jadi jangan mintak lagi sebab sekarang ni dah habis dah hehehe. Dan lagi satu, jangan tenung lama2 ayam tu, nanti terkecur, kurang pulak pahala puasa tu nanti. Okeylah, kita semak terus resepinya kot2 ada yang berkenan nak jadikan hidangan untuk berbuka nanti pula. Sampai jumpa lagi nanti, daaaaa..


RENDANG AYAM
Resepi Che CT

Bahan-bahan:
1 ekor Ayam
2 sudu besar Kerisik
1/2 cawan Minyak Masak (untuk menumis)
1 cawan Santan Cair
1/2 cawan Santan Pekat
3 cawan Air
1 sudu kecil Garam (secukup rasa)
1 sudu besar Gula Pasir
1/4 buku Gula Melaka
1 helai Daun Kunyit (dimayang halus)
Sedikit Rempah Tumis

Bahan Kisar:
1 biji Bawang Besar
3 ulas Bawang Putih
1/2 inci Kunyit
1/2 inci Halia
1/2 inci Lengkuas
15 tangkai Lada Kering
2 batang Serai
5 helai Daun Cekur
2 helai Daun Limau Purut
2 sudu besar Ketumbar
2 sudu besar Jintan Halus

Cara memasaknya:
1. Panaskan minyak, kemudian tumiskan bahan kisar bersama rempah tumis dan gula melaka sehingga pecah minyak.
2. Kemudian tambahkan air, kerisik, garam, gula dan kacau rata.
3. Selepas itu masukkan ayam dan tunggu hingga ayam empuk.
4. Masukkan santan cair dan biar seketika hingga mendidih.
5. Tambahkan santan pekat dan daun kunyit.
6. Bila sudah mendidih, kecilkan api sedikit dan kacau sekali-sekala. Biarkan seketika sehingga kuah menjadi pekat. Sedia utk dihidangkan.





26 comments:

  1. assalamualaikum kak ct..
    selamat berpuasa buat aka sekeluarga... woo kalau kat ampung saya pun, mesti ada rendang di awal puasa.. hehe.. tak mo tenung lama2..balik dulu

    ReplyDelete
  2. Salam CT..Rendang memang sangat sinonim dengan puasa dan raya :)
    Selamat berpuasa buat CT sekeluarga

    ReplyDelete
  3. Salam kak sitiiii comelll!!!! aduhhhh selamat hari raya kak! wakakakaka... sedapnyer, teringin pulak nak makan rendang dgn pulutttt :D ngidam sudah! :D

    ReplyDelete
  4. Wah...sempat merendang lagi...gee sahur nasi goreng aje...
    Slmt berpuasa CT & family dan maaf jua dipinta

    ReplyDelete
  5. rajinnya akak buat rendang...lia sahur masak asam pedas je kak...:D

    selamat b'puasa utk kak CT n family...

    ReplyDelete
  6. slm kak CT....this is one of my fav dish..insya Allah nak buat for berbuka :D

    ReplyDelete
  7. salam ramadhan utk kak ct sklrg.
    ayu ambil kesempatan nak mohon kemaafan andai spjgn persahabatn y terjalin ayu ada terkasar bahasa penulisan

    PS: aduh!!! rendang ayam...sabor2,..dugaan

    ReplyDelete
  8. selamat berpuasa buat kak ct sekeluarga.....
    perh..mengancam la rendang tu.....

    ReplyDelete
  9. selamat berpuasa...rendang yg mengancam..daun pisang tu beli ke ambik kt pokok...

    ReplyDelete
  10. memang kena bijak pilih menu untukpancing anak2 bersahur terutama anak2 kita yang masih kecik...belumakil baligh tu..

    ReplyDelete
  11. adoi...awal pose dah rasa bau2 nk raya ni bila singgah dapur kak ct. ada rendang rupenya..selera sikit nk bersahur.

    ReplyDelete
  12. selamat berpuasa kak.. sedap nampak rendang akak tu.. sukanya .. boleh la cuba nanti

    ReplyDelete
  13. Salam ramadhan buat CT and family.. waduhhh any kind of rendang is my hb's fav.. semalam my mom masak rendang daging.. dalam kayangan orang tua tu bila my hb gv pujian hehe.. will gv this recipe a try one of this days

    ReplyDelete
  14. Assalamualaikum akak ct cayang...
    salam ramadan juga buat akak sekeluarga...
    heehehhee... x boleh tenung lelama nie... heeheehee... wah nie kalau buat menu untuk berbuka mmg sesuai sgt nie akak..

    ReplyDelete
  15. Salam Ramadhan tuk CT n family....

    Wah! ada rendang...tak yah nak tunggu raya...leh mkn rendang emmmbau daun kunyit sampai kesini...aduh!...takkkk...kak cek tak tenung lelama...jeling2 je...nanti kurang pahala puasa..he he...

    p/s...sorry CT...lum sempat p beli baking pan tu..Insyaalllah hari ni kak cek p beli...tungguuuu ya....:)

    ReplyDelete
  16. Salam Ramadhan buat CT cayang & keluarga. Wah2 ada rendang ya buka pose... best ni!

    ReplyDelete
  17. Salam ramadan buar CT sekeluarga... mmg kecurlah tenung rendang ayam Ct tu lama2... tolong makankan rendang tu utk saya ye... selamat berbuka pose...

    ReplyDelete
  18. salam kenal & salam ramadhan kak siti... suka tgk blog akak... banyak bagi ilham nak masak utk berbuka ^_^.. mintak izin ambik resepi ye kak ^_^ saya follow akak ye ^_^

    ReplyDelete
  19. kakkkkkkkkk... masak apa arini kak... x sabo nk bukak periuk rumah akak ni... heee

    ReplyDelete
  20. hmmm...nda' tahan lagi dg godaan rendang kak ct ni...menyelerakan sungguh...rajinnya kak ct buat rendang...

    ReplyDelete
  21. Selamat berpuasa CT...
    macam dah teras2 dah Raya bila tengok rendang ni..

    Samalah Ct bulan Ramadhan ni makin sibuk pulak! nak ambil gambar masakan mmg tak sempat kadang sebab dah petang... masak pon petang pas tu dah sibuk nak buka posa pulak.. tu yg mana yg sempat aje ita masukkkan..

    Ct jahit baju sendiri ke??? pandainya... ita ni puas belajar jahit tapi mmg bukan kemahiran ke arah itu lah ct.. hihi klu kain tu dapat kat ita habis lunyai jadinya... hehe

    Tahun ni CT beraya mana?? balik JB ke?? ita raya kat JB thn ni.. thn lepas dah beraya sebelah suami tahun ni giliran kita pulak...

    Tapi tak dapat lah beraya sakan sebab anak ita 2 dua tu exam tahun ni.. naik raya terus exam PMR jadi semangat nak beraya tahun ni mcm suam-suam kuku aje... hihi

    kalau balik JB nanti CT singah lah umah ita...

    aiiikkk... puasa tak habis lagi dah sibuk plan tuk raya.. saborrr je leeee... hihi

    ReplyDelete
  22. Salam kak siti..
    uish kalo rendang niii..bukan takat pembuka selera ni kak...buleh bertmbh2 dibuatnya...hehe...nampak menyelerakan sangat rendang akak neh!

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...