Thursday, March 8, 2012

Kuih Nagasari



Assalamualaikum... Salam mesra dan salam ceria di pagi Khamis yang dingin. Sejak-sejak ni selalu aje hujan malam kan. Bila dah hujan tu, dinginnya membawa ke pagi. Itu yang pagi ni macam berat aje nak meninggalkan tilam dan bantal yang empuk. Kalau tidak mengenangkan anak-anak harus ke Sekolah dan suami ke tempat kerja yang perlu disiapkan makan pakai dan sarapannya, mahunya sambung tido semula selepas solat subuh hehe. Tapi dah rutin seharian macam tu, kenalah digagahkan juga badan ini untuk bangkit menyiapkan tugasan seharian seperti biasa.



Hari ni, sekali lagi CT ingin berkongsi satu lagi resipi kuih lama yang dah lama CT tak membuatnya. Last rasanya CT makan Kuih Nagasari ni bulan Januari 2010...fuuuhhh lama betulkan tak makan dan tak buat Kuih Nagasari ni... hehehe. Masa tu buat tak guna pun daun pisang, main letak macam tu aje dalam loyang dan potong-potong bila nak makan. Memang kurang sikit sedapnya sebab tak ada bau aroma daun pisang tu masa dikukus. Masa ke pasar tani hari minggu yang lepas, CT beli daun pisang ni sampai dah terlebih-lebihlah pulak. Sebab geram tengok daun pisang yang segar dan kehijauan tu, terus aje sambar seikat RM1 besar-besar pulak tu... Bila dah stok terlebih, itu yang dok memikir apa yang nak dibuat dengan daun pisang ni ye.... hehehe.



Kuih macam ni memang menjadi minat CT sejak dulu lagi, kalau lagi lembut isinya lagi banyaklah habisnya. Kuih-kuih macam ni IBU mertuaku memang rajin buat. Dulu arwah mak CT bekerja jadi jaranglah nak buat kuih-kuih ni. Kalau nak makan beli jer dengan penjual kuih. Tapi ibu mertua CT rajin buat kuih sebab dia tak bekerja. Masa baru-baru kawin dapat jugalah CT merasa makan kuih dari hasil air tangan IBU mertua. Dan lagi, My laling CM pun ada cerita kat CT yang masa dia muda-muda dulu memang sering tolong IBU nya buat kuih, jadi tak jadi hal lah kalau nak menolong CT buat kuih-kuih pulak kan... hehehe.



Apa pun terimalah hasil tangan CT untuk kuih Nagasari ni atau ada orang panggil kuih tepung bungkus yang resepinya sangat mudah untuk membuatnya. Jika ada yang merindui kuih-kuih lama macam ni silalah mencuba ya. Sampai jumpa nanti, salam manis dari CT. Daaa...


Kuih Nagasari
Resipi : Che CT

Bahan-bahan :
1 cawan tepung beras
2 cawan santan
2 sudu besar gula
1 sudu kecil garam
Pisang tanduk atau pisang Nipah secukupnya
Daun pisang untuk membungkus - dilayur dahulu

Cara-Cara :
1. Gaul sebati tepung, santan, garam dan gula.
2. Tapiskan adunan ke dalam periuk. Kacau di atas api kecil hingga pekat dan angkat.
3. Sudukan anggaran 2 sudu besar adunan diatas daun pisang yang sudah dilayur. Letakkan sepotong pisang di atas adunan tersebut kemudian sudukan lagi sedikit adunan di atas pisang tersebut.
4. Lipat dengan kemas dan susun dalam periuk kukus.
5. Kukus kuih anggaran 20 minit atau hingga masak.


19 comments:

  1. Salam Ct.
    Memandang gambar kuih yang nampak pisang kat tengah tu menaikan rasa nak makan...hihi awal lagi kena keluar cari kuih la...nak buat lambat tu...

    ReplyDelete
  2. Assalammualaikum dan slmt pg kak ct
    Kt dmnsara ni pun same, rasa dingin akibat ujan lbt mlm td.
    Sekali lg kak ct tayang kuih dolu2. Peberet mas ni kak, simpan dlm peti sejuk pastu besok pg br mkn, hehaiiii sedapnyalah :-)

    ReplyDelete
  3. salam
    kuih muih 'org2 lama' mcm ni,susah nak jumpa...kalau ada yg dijual pun,tak memuaskan hati...buat sendiri(atau minta mak buatkan) lg sedap..:)

    ReplyDelete
  4. asslm kak ct...
    myelerakan tgk kuih akak ni...
    kuih ni abh sya yg suka...
    sedih la pula bile tringt...rindu kt dia...huhuhu...
    nti nk buatkn utk dia la...
    tq kak resepi...

    ReplyDelete
  5. CT, gee tak pernah lagi makan kuih naga ni...ala2 tepung bungkus yer... nampak sedap laaa...

    ReplyDelete
  6. CT...CT..akak datangnak tenguk naga....sesuai betul resipi ini dengantahun naga...yang naga tasik Cini ke naga Tasik bera. apa pun ini memang favourite arwah mertua ku.

    ReplyDelete
  7. Morning sis...
    serius cakap...mmg suka sangat nagasari....kena lak pisang tanduk isinya...mmg best...belum pernah buat sendiri....akan buat nanti...TQ sis kongsi resepi...♥

    ReplyDelete
  8. As Salam CT..
    Aduh tak tertahan tgk gmbr CT nie lah.. dh lah lama tak mkn or buat nagasari nie..yum3x

    ReplyDelete
  9. As Salam Kak CT...

    Hehehe sedapnyaaa...Lin tahun naga, so memang peberet kuih NAGAsari nie..tp klu ke pasar tani aje bru nampak kuih nie...

    ReplyDelete
  10. Salam Kak Ct...
    gue rindu banget sama kuih naga sakti ni..eh nagasari la..hehehe..dari kecik hingga skarang tetap suka ngan kuih naga sari ni..emm..nak ambik satu ek..

    ReplyDelete
  11. salam kak CT,
    di seberang ada juga ya kuih naga sari tu?
    dulu arwah ibu saya sering buat kue ini, khas jawa :D

    ReplyDelete
  12. As Salam K.CT
    Kuih old skool.. Fav of all time.. My nyayi always buat this kuih n kuih koci setiap Kali kita ade jamuan but sadly enough.. She's not strong anymore to buat all kinds of kuih.. Missing her kuih so much..

    ReplyDelete
  13. Assalam CT....

    sedapnya nagasari... memang dah lama tak buat.. rindu nak mkn.. lemak2 rasa tepong tu & manis2 dtg dari pisang.. mmg sedap!

    lepas ni masih menu pisang lagi kah? hehehe...

    ReplyDelete
  14. Enaknyaaaa kue nagasari ini Kak CT. Lembut lembut ditambah manis pisang, yum!

    ReplyDelete
  15. salam kak ct..

    kite xpnh makan kuih nagasari ni....nmpk sedap musti cube nih

    ReplyDelete
  16. ooo..yang kat tengah tu pisang rupanya..ingatkan apa tadi..hehe..tapi nampak sedapla..

    ReplyDelete
  17. Assalamualaikum..
    ni yg malas nak terjah blog CT ni.. asal datang je pengsan, datang je pengsan, semuanya mengancan & mengiurkan.. aaarrrggggghhh!

    pengsan lagi...

    ReplyDelete
  18. salam rindu ctt cayangg..pekabo?? dapnyer kuih nagasari ni ctt..dh lama x merasa tau..meh aar klinik anto kt kita 2-3 ketui ke..hehe!

    ReplyDelete

  19. Oxycodone [url=http://www.oxycodone-overnight.com]Oxycodone [/url]http://www.oxycodone-overnight.com
    Ambien [url=http://www.buy-ambien.us] Buy Ambien[/url]http://www.buy-ambien.us
    Buy Adderall[url=http://www.buyadderallusa.com]Adderall [/url]http://www.buyadderallusa.com
    Cialis [url=http://www.ordercialisx.com] Order Cialis[/url]http://www.ordercialisx.com

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...