Wednesday, June 20, 2012

Kuih Kaswi @ Lompang


Assalamualaikum... Salam mesra dan salam ceria buat teman teman CT semua. Semoga kita semua kekal sihat sentiasa hendaknya. Kat kawasan teman-teman berjerebu tak. Kat Kuala Lumpur rasanya pagi ni macam dah okey sket dah. Tapi bila nak keluar rumah masih macam teragak-agak aje sebab hidung ni macam terhidu bau asap aje rasanya, tak tahulah samada cuma perasaan sendiri atau memang betul ada bau asap. Yang pasti bila jerebu dah berkurang ni, taklah rasa lemas lagi melihat keadaan sekeliling yang sebelum ni seolah-olah pandangan mata seperti diselaputi sesuatu aje rasanya.  


Lupakan pasal jerebu, kita cerita pasal resepi pula ye. Menu yang CT kongsikan hari ini, CT datang keinginan untuk mencubanya bila minggu lepas terlihat teman-teman sana sini dok menayang kuih kaswi. Ada kaswi durian dan macam-macam kaswi yang lain. Kaswi biasa pun ada. CT pun tak nak lah ketinggalan sama hehehe. Memang minat CT untuk buat kuih-muih macam ni. Sebab anak-anak CT memang penggemar kuih-kuih macam ni. Kuih kaswi memang kuih yang CT dah biasa sangat membuatnya tapi untuk yang CT kongsi ni dari tuan punya resipi yang lain. Walaupun resepinya mungkin tak jauh berbeza tapi bila dibuat oleh tangan yang lain akan lainlah hasil kejadiannya, ye tak hehehe.


Resipi Kuih Kaswi ni yang diberi nama Kaswi@Lompang ni CT ambil dari fotopages RinnChan. Disebut resipi asalnya adalah dari blogger lama Sis Diana. Dah tak boleh masuk blog Sis Diana tu lagi, kenapalah agaknya ya... RinnChan pula ambil resepi yang dikongsikan tu dari Sis Blackmore. Siapa agaknya Sis Blackmore tu ye, CT pun tak kenal. Maklumlah blogger lama ni bukan semuanya yang CT kenal hehehe. Apa pun CT nak ucapkan terima kasih pada semua penyumbang resipi yang sangat baik hati dan tak pernah lokek untuk berkongsi ilmu yang ada pada kita blogger baru ni... Alhamdulillah. CT mintak izin untuk memanjangkan lagi resipi ini dalam senarai Dapur CT juga, terima kasih.


Berbalik pada kuih kaswi ini, memang betullah kata RinnChan ia memang lembut tak pejal dan sedang sedang aje goyang Inul nya itu hehehe. CT memang suka kuih yang macam ni, tak terlalu pejal dan tak pula terlalu lembik jadi taklah melekat pada tangan bila kita makan. Sesetengah kuih kaswi bila kita pegang dia akan melekat, tapi resipi ini tidaklah begitu dan rasanya pula memang sedap pada tekak CT. Tak tahulah pada orang lain kan. Kalau nak tahu kebenarannya kenalah mencuba ya.


Kalau teman teman CT nak melihat resipi asal bolehlah klik pada link RinnChan tu ya. Kalau tak nak mengunakan coklat paste seperti yang disebut dalam resepi tu pun tak mengapa. Mengikut kata Sis Blackmore "coklat paste tu untuk memberi brown effect yang lebih". CT pula letak sedikit, 1/2 sudu kecil aje, ikut selera masing masinglah. Tapi dengan meletakkan coklat paste ni CT rasa tidak mengubah sedikit pun rasa kuih kaswi ini. Haaa... apa lagi tunggu, jomlah cuba kalau berminat sama ya. Sampai jumpa lagi, salam manisss dari CT. Daaa....


Kuih Kaswi @ Lompang
Resipi : RinnChan
Di Olah: Che CT

Bahan-bahan :
3/4 cawan gula pasir
1 cawan gula merah
5 cawan air
1 1/2 cawan tepung gandum
1/2 cawan tepung ubi
1/2 cawan tepung beras
3 sudu makan air kapur
1 - 2 sudu teh coklat paste
Daun pandan
Kelapa parut yg digaul sedikit garam

Cara-cara :
1. Loyang atau acuan kuih lompang hendaklah disapu dengan sedikit minyak masak. Loyang juga boleh dilapik dengan pelastik bersih supaya mudah untuk dikeluarkan kuih nanti.
2. Gunakan 2 cawan air untuk memasak gula pasir, gula merah dan daun pandan. Masak hingga gula larut. Ketepikan.
3. Ayak semua tepung dan ketepikan.
4. Tambahkan selebih 3 cawan air ke dalam bancuhan air gula dan  masukkan air kapur serta masukkan coklat paste kacau sebati.
5. Tapis air gula ke dalam tepung dan gaul rata.
6. Tapis bancuhan tepung untuk mengelakkan dari berketul-ketul.
7. Kacau seketika di atas api yang kecil hingga naik wap. Tak perlu lama sebentar saja.
8. Kukus loyang/acuan dahulu dalam periuk kukusan selama 3-4 minit tanpa isi.
9. Tuang bancuhan tepung dalam loyang dan kukus selama 45 minit atau sehingga masak. Jika mengunakan acuan kuih lompang dalam 10-12 minit.
10. Bagi yang mengukus di dalam loyang, kuih akan kelihatan lembik dan berair. Ambil sehelai kitchen tissue dan letakkan di permukaan kuih agar air itu dapat diserap.
11. Sejukkan kuih baru dikeluarkan dari acuan. Boleh dihidang dengan kelapa parut bercampur sedikit garam yang telah dikukus seketika supaya kelapa parut tahan lama.



20 comments:

  1. Salam pagi rabu ct. Cantik je kejadian kue kaswi tu. Bundo pun suka makan kaswi yang tak berapa pejal tu. Sedap je masuk dalam mulut.

    ReplyDelete
  2. kalau Ct yg buat mesti cantik molek dan apa pun kueh kan,nampak sedap kilat2 lagi tu kalau dpt rasa mmg tak cukup sebiji dua ni Ct harus banyakkk hee

    ReplyDelete
  3. kak ct, dah lama mm tak makan kuih kaswi nie. selalu masa kecik2 dulu fav lah nieh. maybe nanti2 boleh cari. tapi kat kawasan mm nie tak ramai yg sedap jual kuih :(

    tentang haze mmg mcm ada lagi.. mm duk la sakit tekak nie. kena minum air banyak tau k.ct wpun k.ct okay...

    ReplyDelete
  4. Aslmkum. Pagi kak CT.
    Winduu ah..lama tak masuk sini. Akk sihat?
    Kuih kaswi ni..lama tak makan dan lamaaa juga x buat..Heeee...

    ReplyDelete
  5. selamt pagi kak Ct..
    canteknya kuih kaswi tu...nampak halus sangat..tapi yang mahal tu sudu garpu...hehe..

    ReplyDelete
  6. salam kak ct.jujurnya saya tak penah buat kaswi or lompang ni.nak makan beli je hihi.Tapi ada setengah tu bila beli terasa sgt air kapurnya so tak jd la nk makan.

    ReplyDelete
  7. ada paste coklat ni mmg yakin sedap ni.., nk juga cuba satu hari nti..

    ReplyDelete
  8. Salam Ct....betul tu saya pun dah pernah buat resepi Cik Rinn nie memang goyang goyang haha...sedap. Kita pun rindu benar dgn Rinn nie walaupun tinggal tak jauh dari kawasan beliau. Ct...kawasan kita pagi tadi hujan tau.so hilang lah jerebu tu.

    ReplyDelete
  9. Wah... cantik berkilat lompang kaswi tu... berkenan sungguh... sure sedapp gilasss tu... teringin sudah..

    ReplyDelete
  10. Assalam CT cayang...thanx ats kata2 semangat lagi buat akak, alahai masuk majalah saja suka2 sebelum HSH tu bersawang2...hahaaa..

    Apapun kuih kaswi mu mmg menawan lagi...akak rasa dah pernah try resepi Sis Blackmore nih..boleh tahan sedapnya..

    ReplyDelete
  11. salam ct...two words...cantik dan sedap!!

    ReplyDelete
  12. Assalam kak CT, sedapnya tgk kuih kaswi akak yang hitam manis menawan kalbu ni kak..:)

    ReplyDelete
  13. Hi Kak CT...love is here to join you for teatime! Wahhh cantiknya kuih tu...and the black n white bg is sooooo lovely! :)

    ReplyDelete
  14. salam kak CT...cantiknya gambar kueh ni kak... aduh...terus tergoda...

    ReplyDelete
  15. Lompang tercantik di Msia yang sha pernah tengok.. cantik sangat!!! mesti rasanya dah tentu sedap sangat!!!

    ReplyDelete
  16. Assalam Ct cantik sangat photo photo ditambah dgn lompang yg sedap tu..best :))

    ReplyDelete
  17. Alhamdullilah.. nasib baik pagi tadi my mom beli kan kuih kaswi tak lah hati ku teronta ronta nak buat kuih fav ku ini.. tapi walau bagaimana pun.. ku tetap akan buat juga hehehe

    Looks so sedap ur kaswi..

    ReplyDelete
  18. seingat saya dulu2 clear cut kuih kaswi ngan kuih lompang x sama..sbb penggunaan tepungnya lain2...tp sekarang org berinovasi, dah jadi hampir2 lak antara kuih lompang ngan kaswi kan...anyway...kegedikkan kuih kak CT tu buat saya penasaran...wahhh!!

    ReplyDelete
  19. As'salamualaikum kak CT ...

    Cantik sekali sentuhan kuih lompang kak CT. Suka sangat Nina tengok>>>
    Nak 3 ketul tuuu boleh??
    hehehe . . .

    ReplyDelete
  20. Salam dear, cantik2 semua gambar....mesti penyabar orangnya ni..

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...