Wednesday, September 12, 2012

Vanilla Choco Mould Cake


Assalamualaikum... Bersua kembali kita dihari Rabu. Apa khabar semua teman-teman CT ya, diharap semuanya sihat hendaknya. CT pula dah mula ada tanda-tanda nak diserang sakit kepala yang datang sebulan sekali tu nampak gayanya ni. Kalau nak makan panadol memang tak jalan rasanya, nak kena tidur dan berehat ajelah. Tapi kebiasaanya tak lama, dalam 2-3 hari akan hilang. Dah memang macam tu lah rutinnya setiap bulan, jadi CT seperti dah terbiasa jadinya.



Untuk ibu-bapa yang mempunyai anak bersekolah dalam darjah 6 seperti CT pastinya tahu yang hari ini dah masuk hari kedua untuk peperiksaan UPSR. Walaupun hati dan jiwa CT tak keruan, namun CT tengok anak bujang CT Daniel tu macam tak ada apa-apa aje. Semalam bila sampai kerumah aje, pertanyaan yang biasa mak-mak akan tanya pada anaknya, macamana exam hari ni..? dan anak-anak akan cakap... Okey ajeee. Haa... macam tulah jawapan dia tau. Entah ye entah tidak okeynya tu. Tapi, walau apa pun CT tetap mengharapkan anak CT, Mohamad Amir Daniel dilapangkan fikiran dan hatinya supaya dipermudahkan untuk dia menjawab kertas peperiksaan tu nanti, Insya'Allah... Aminnn Ya Rabbal Al Aminnnn. Kita sebagai ibu-bapa hanya dapat memberi panduan dan dorongan serta berdoa padaNYA namun anak-anak itu sendirilah yang kena berusaha menggapai impian masa depan mereka sendiri.


Berbalik pada resipi yang CT kongsikan hari ini, Vanilla Choco Mould Cake. Resipi asalnya adalah muffin yang dimarblekan, tapi disebabkan CT dah ubah rupa bentuk kejadiannya, jadi CT tukar ajelah. Dalam pada tu, adunan perasa vanila tu pun dah diubah warnanya menjadi warna oren hehehe. Mula-mula tu ingat nak biar plain aje, tup-tup tangan ni terus aje menyambar pewarna dan terus ajelah dituang dalam adunan tu untuk kononnya menambahkan seri sedikit hehehe. Dan niat hati juga nak bubuh dalam acuan muffin kertas, tapi tangan ni tercapai pulak acuan silicone yang belum dipecah dara tu. Jadi CT pun tukar namanya menjadi Vanilla Choco Mould Cake mengikut hasil kejadiannya. Dan lagi, ingatkan nak sumbat peanut butter dalam ruang kosong ditengah tu, tapi stok tak ada, terbantut jadinya dan dibiarkan kosong aje begitu.


Kiranya lama juga CT tak membaking muffin sejak kebelakangan ini. Tu yang dok belek-belek buku resipi yang tersusun dalam bilik, terjumpa resipi yang mudah dan cepat nak disediakan ni. Terus teringat pada resepi ni yang rasanya dah lama CT salin resipinya cuma masih tak berkesempatan nak membuatnya. Oh ya, adunan asal tepung gandum juga telah CT tukar kepada tepung naik sendiri. "Kalau nak guna tepung gandum, tambahkan 1 sudu kecil baking powder dan kemudian di ayak 2 kali. Jangan lupa tu !!.." hehehe. Adunan yg CT buat ni dapatnya tak banyak, dapat sekitar 8 biji aje. Bergantung kepada saiz acuan muffin yang digunakan, kalau nak dapat lebih kenalah gandakan adunan tersebut ye.


Jika ada yang berminat untuk mencuba bolehlah merujuk kepada resipi dibawah yang telah CT ambil resipi asalnya dari seorang kenalan dari Indonesia. Terima kasih dan harap dihalalkan perkongsian resipi ini ya Embak Haryati.  Semoga resepi yang dikongsikan mendapat keberkatan didunia dan akhirat. Dan CT minta maaf terlebih dahulu tidak dapat menyertakan link blog beliau sebab telah diprivatekan, jadi tak dapatlah CT nak link kan disini. Sampai kita berjumpa lagi jika dipanjangkan umur, salam manisss dari CT. Daaa....


Vanilla Choco Mould Cake
Resepi Olahan Che CT

Bahan-bahan:
130 gm butter - suhu bilik
1/2 cawan gula kaster
2 biji telur A
3/4 cawan tepung naik sendiri
2 sudu teh esen vanila
3 sudu besar susu segar - suhu bilik
1 sudu besar serbuk koko
Sedikit pewarna oren - jika perlu

Cara-cara:
1. Ayak tepung naik sendiri dan ketepikan. Gris acuan muffin dengan butter dan ketepikan.
2. Pukul butter hingga ringan dan gebu. Sudukan gula kaster sedikit-sedikit sambil dipukul lagi.
3. Tambahkan telur sebiji demi sebiji dan pukul lagi. Masukkan esen vanila pukul sekejap.
4. Tambahkan susu segar dan tepung kedalam adunan butter dan kacau dengan spatula sekejap saja.
5. Ambil anggaran 1/3 cawan dan letakkan serbuk koko, gaul rata. Selebihnya letak pewarna oren dan gaul rata.
6. Letak anggaran 1 sudu besar adunan koko kedalam acuan muffin dan sudukan selebihnya adunan oren hingga 3/4 penuh. Buat hingga habis.
7. Bakar pada suhu 180C selama 15 minit atau hingga masak. Sejukkan muffin atas rak dawai sepenuhnya.



13 comments:

  1. As'salam kak CT cayangg...

    menarik tertarik!! Anak-anak pasti suka sebab ada coklat. (termasuklah mamanya)
    hehee . . .

    ReplyDelete
  2. assalamualaikum kak ct.. masuk je blog akk ni yang paling saya geram ialah header tu. grrrrr.. cumilllll

    lawo nyer kejadian kek..er muffin..er kek..er muffin.. er.. kek kotak la kan. hehehe.. best la dapat makan kek comel2 gitu. udah tu kombinasi coklat pulak kan. tak nah jumpa la patern sm gitu kak. cari aaa pasni. :-)

    ReplyDelete
  3. Selamat pagi kak ct...
    alahai..canteknya kek mu itew...bole mintak kek yg dlm pinggan tu?

    ReplyDelete
  4. wahh.. cantek la... sedap tu dah tentu lah kan.. wane pun menarik.. :)

    ReplyDelete
  5. cantiknya kak ct

    teringin lah pulak nak mengekek

    ReplyDelete
  6. kak ct guna acuan aper...cantik lah pulak...jenis yg tk melekat ke aper...

    ReplyDelete
  7. Assallamualaikum kak CT..

    Haiii..ni cuba lagi masukkan komen ni. Harap2 kali ni boleh lah lepas..
    Kak, bukan anak akak jer yg nampak cool jer masa exam ni bila ditanya solan lazim oleh mak bapa.. Semua budak zaman skrg pun cam tu. Anak buah Naz pun ada sorang yg periksan UPSR tu. Cam tu jugaklee.. Ibu dgn ayahnya yg gelabah lebih2. Dianya selamba jer..hehehee.. Apa2 pun kita panjatkan doa semoga mereka dibuka pintu hati untuk memilih jawapan yg tepat dalam peperiksaan..Insyallah..

    Kak, wah bulan dan nak mengambang tu eh? Banyakkan rehat dulu yer 2 hari ni.. Pas tu sambung balik masak2 heheheee..Comel jadinya cake akak tu.. Maklumlah, ada mould comel, jadilah keknya comel juga..

    ReplyDelete
  8. Yehhhh kak Ct..dah boleh publish comment kat blog akak... Tq kak sbb remove WV tu.. WV tu mmg anti kat Naz agaknya. semua blog yg ada WV tu, mmg Naz tak boleh post komen.bukan blog akak jer..huhuhuuuu..Tq kak..

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...