Friday, February 22, 2013

Pudding Jelly Peach


Assalamualaikum ... Salam pagi buat semua teman-teman dan pengunjung setia Dapur CT.  CT harap semuanya sihat dan ceria selalu ye. Maklumlah hari ni hari Jumaat, esok dan lusa dapatlah merehatkan badan dan minda untuk dua hari kan. Bagi sesetengah orang tu, cuti hujung minggu macam ni memang sesuatu yang dinantikan setelah 5 hari penat bekerja, betul tak.


Okeylah, CT terus kepada resepi yang CT nak kongsikan hari ini ye. Hari Isnin lepas, CT kongsikan resepi pembuka selera. Kemudian CT kongsikan resepi hidangan utama. Hari ini pulak, CT kongsikan resepi pelengkapnya iaitu resepi pencuci mulutnya. Barulah lengkap kan hehehe. Bagi yang sudah memiliki Majalah RASA keluaran bulan Mac 2013 pasti sudah tahu yang ini adalah salah satu dari 5 resepi CT yang telah disiarkan.


Di dalam majalah cuma ada sekeping gambar saja, tak puas melihatnya. Jadi di sini dapatlah CT kongsikan rupa hasil kejadiannya dengan lebih lagi. Tak dapat cuci mulut dengan merasanya, dapat cuci mata aje pun jadi lah kan. Hidangan dessert seperti pudding atau agar-agar ni memang hidangan dessert kegemaran keluarga CT. Kalau lebih dari seminggu atau dua minggu tidak ada, mesti suami akan kata lamanya tak buat pudding sejuk-sejuk.  Haa... maknanya gesa CT suruh buatlah tu hehehe.


Pudding yang CT buat ni sebenarnya biasa aje, tapi nampak menarik pulak bila CT gabungkan antara agar-agar biasa dengan agar-agar bersusu. Idea tercetus bila CT belek-belek semula resipi agar-agar yang pernah CT buat dalam blog Dapur CT ni sebelum ni. Terus CT terfikir untuk cuba gabungkannya menjadi satu.


Bagi yang perasan, CT suka menggunakan buah pic sebagai bahan dalam kebanyakan pudding yang CT buat berbanding buah yang lain. Itu disebabkan CT suka dengan rasa buah pic bila digandingkan dengan dessert yang sejuk. Tapi kalau ada teman-teman yang menggemari buah yang lain, ikutlah selera masing-masing kalau nak cuba resepi ini ye. Asalkan sedap dan cantik di mata, boleh saja mengubah hasil kejadiannya sesuai dengan selera kita. Satu lagi, dessert yang dihasilkan dengan cantik juga sesuai untuk dijadikan sebagai hantaran atau pelengkap hidangan di meja pengantin. Tiga bulan lagi anak saudara CT di JB nak kahwin, jadi bolehlah nanti CT buatkan untuk dia, InsyaAllah.


Okeylah, CT berhenti setakat di sini dulu ye. Semoga apa yang telah CT kongsikan sepanjang minggu ini dapat memberi idea dan juga manfaat buat teman-teman yang ingin mencuba. Salam manisss dari CT, terima kasih sebab sudi singgah di blog Dapur CT. Sampai jumpa lagi nanti. Daaa....

Pudding Jelly Peach

Bahan Jelly :
2 sudu besar jelly serbuk - plain
100 gm gula pasir
400 ml air
sedikit pewarna hijau

Bahan Puding :
1 bungkus agar-agar serbuk - plain
100 gm gula pasir
250 gm buah peach dalam tin - blender halus
700 ml susu cair

100 gm buah peach - potong dadu

Cara membuat Jelly :
1. Basahkan acuan dahulu dan taburkan buah peach yang didadu didalam nya, ketepikan.
2. Satukan gula pasir, serbuk jelly dan air dalam periuk serta pewarna hijau dan kacau perlahan-lahan dengan api sederhana sehingga mendidih. Angkat.
3. Senduk perlahan-lahan jelly dalam acuan tadi dan biarkan jelly mengeras sedikit.

Cara membuat Puding :
1. Satukan gula pasir, serbuk agar-agar dan susu cair dalam periuk. Masak dengan api sederhana dan kacau sentiasa sehingga mendidih.
2. Masukkan buah peach yang diblender dan kacau rata. Angkat.
3. Senduk perlahan-lahan diatas jelly tadi sehingga habis. Biarkan puding suam dan sejukkan dalam peti sejuk. Hidang dingin.



17 comments:

  1. Salam Kak CT,

    Segar banget pudingnya dengan tambahan buah peach yang asam manis...

    ReplyDelete
  2. Salam Sis..

    Nampak sedapnya puding peach ni..sedapnyaaaaaaaaaaa

    ReplyDelete
  3. what a fresh treat for family after Friday's praying? Have a nice Friday, Siti..*get rest on weekend, don't cook! just go restaurant or asking your husband to cook for you :D

    ReplyDelete
  4. as salam hari jumaat ct

    waduh enak bangat di makan di waktu panas

    ReplyDelete
  5. ooooo aku terogaaaa aku terkecewaaa...kerna tak dpt merasaaa..puas hati dpt melihat kejadian ini ama t cantek sekali..dlm RASA hanya ada 1 jer gmbr tka puas menatap..

    ReplyDelete
  6. assalammualaikum kak CT...
    segar pastinya kak...
    apalagi kalau di santap panas terik.... yumm....^_^

    ReplyDelete
  7. as-salam
    Woow, these are soo beutifull..

    ReplyDelete
  8. masyaAllah... cantik sangat kak... tampak seperti crhystal...

    ReplyDelete
  9. kelihatan segar sekali kak ct pudingnya...
    bikin ngiler kak, hehe...

    ReplyDelete
  10. bila tngk puding yg cantik ni....terus membayangkan puding ni lalu kat tekak sendiri...wallaweiiiiii nyaman je kan...cantik menawanlah...

    ReplyDelete
  11. Assalammualaikum siti, kakpb minta izin copy paste resipi ke dlm blog ye.

    sedapnya puding tu siti, mcm nak kena buat je. buku pun nanti nak beli.

    ReplyDelete
  12. salam syg kak ct,
    alahai cantiknya kak..syg btl nk potong..thniah tau kak..smoga lbh lg suksess..:) sntiasa sokong blog akk.

    ReplyDelete
  13. Salam sis, sedap2 la resepi kat sini..boleh la cuba nanti..:)

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...