Friday, March 15, 2013

Ayam Opor Hijau


Assalamualaikum... Salam penuh keceriaan dari CT buat semua pengunjung setia Dapur CT di hari Jumaat yang mulia ini. Apa khabar teman-teman semua hari ni dan bagaimana dengan cuaca ditempat teman-teman agaknya ye. Nampak pada gayanya cuaca ditempat CT, bumi KL yang bertuah ini, cuaca panas yang berpanjangan dah beransur-ansur di sulami dengan basahan hujan sekali-sekala. Alhamdulillah terasa sedikit kedinginanya terutama pada waktu malam. Kuranglah sedikit keluh-kesah kerana kepanasan hehe.


Hari ini CT kongsikan resepi kedua yang telah di siarkan dalam Majalah RASA keluaran bulan April 2013. Resepi ini adalah resepi baru yang belum pernah CT cuba sebelum ini. Tapi kalau ada yang nak mintak merasa, CT minta maaf dulu awal-awal sebab dah lama habis hehehe.


Resipi Ayam Opor Hijau ni diinspirasikan oleh resepi lama yang CT rujuk dari salah satu buku masakan yang sudah lama berada dalam simpanan CT iaitu dari Majalah Saji keluaran tahun 1997. Resepi asalnya ialah Daging Opor Hijau yang dikongsikan oleh chef selebriti terkenal iaitu Datuk Redzuawan Ismail atau lebih mesra dengan panggilan Chef Wan. CT suka mendengar celoteh mesra dan ramah mulut chef Wan ni bila mengacara rancangan masakan di TV. Dan yang pasti nama Cik Jah, Bedah dan Senah sering kali terkeluar dalam setiap dialog yang beliau sebut, bertuah betul badan Cik Jah, Bedah dan Senah tu kan hehehe.


Bahan utama dalam resepi ini adalah cili hijau, daun ketumbar dan belacan yang dibakar terlebih dahulu. Jika tidak ada bahan-bahan ni maka tak sempurnalah rasa lauk opor ayam ni. Bagi yang bakal mencuba resepi ni nanti pasti bersetuju bila CT kata yang hidangan ni memang sedap. Sebaik saja CT siap masak dan selesai sesi mengambil gambarnya, tak sabar-sabar kami sekeluarga terus mengadap hidangan ini dan komen dari suami "sangat sedapppp!" kembang semangkuk rupa Che CT waktu tu, Alhamdulillah hehehe.


Sebelum CT menutup bicara, CT ingin memanjangkan ucapan terima kasih pada Chef Wan diatas perkongsian resipi Opor Hijau ini. Dan memanjangkan lagi testimoni keenakan hidangan ini ialah sewaktu anak saudara serta IBU mertua datang kerumah beberapa hari selepas percubaan yang pertama untuk Majalah RASA tu, CT sempat menyediakan hidangan ini lagi sebagai lauk makan malam untuk tetamu yang datang. Sebelum balik, anak saudara CT tak segan silu terus mintak resipi untuk disalin hehehe. Okeylah, pada yang berminat untuk merasa keenakan hidangan ini, kenalah cuba sendiri ye.


Sebelum berundur diri, terima kasih kerana sudi menceriakan Dapur CT ye. Sampai kita jumpa lagi nanti, salam sayang dari CT.. daaaa.....


Ayam Opor Hijau

Bahan-bahan :
1 ekor ayam - dipotong 12
2 biji terung bulat - potong dadu besar
2 1/2 cawan santan - dari sebiji kelapa
1/4 cawan minyak masak
garam dan gula secukup rasa

Bahan Kisar Halus :
100 gm cili hijau - buang bijinya
1 labu bawang besar
8 biji bawang merah
4 tangkai daun ketumbar
2 cm halia
2 batang serai
2 helai daun limau purut - buang uratnya
1 inci belacan
2 sudu besar ketumbar biji - sangrai dan ditumbuk kasar
1 sudu besar jintan manis - sangrai dan ditumbuk kasar
1 sudu besar rata lada putih biji - ditumbuk kasar

2 batang cili merah - belah dua
Daun ketumbar - hiris kasar

Cara-cara :
1. Panaskan minyak dalam periuk dan tumis bahan kisar sehingga terbit baunya. Masukkan ayam kacau rata, tutup periuk dan biarkan 5 minit biar ayam serap rempah dan empuk.
2. Masukkan santan dan biarkan mereneh selama 20 minit dengan api sederhana.
3. Masukkan terung, bahan tumbuk kasar, cili merah dan daun ketumbar. Teruskan memasak selama 3 minit atau lebih.
4. Perasakan dengan garam dan sedikit gula. Angkat dan hidang dengan nasi kegemaran.



11 comments:

  1. dinikmati bersama nasi hangat alangkah nikmatnya kak ct.....
    duuuuhhh.....jadi menetes liur ini....

    ReplyDelete
  2. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  3. waaaaa...ini juadah masa raya kalau di daerah mimie kak... ^_^
    dan picnya.... mimie suka.... ^_^

    ReplyDelete
  4. sedapnya kak ct, dan tina percaya mmg sedap sebab kalau resepi chef wan, kita tak risau nak cuba

    ReplyDelete
  5. aaaw.. look so delish! need to try too - lovely pictures as always , CT - happy Friday for you

    ReplyDelete
  6. Look so yummy.. Pic Che CT lagilaa cantek cantek semua..

    ReplyDelete
  7. adusss nampak seda sgt..memang kena cuba nii..

    ReplyDelete
  8. yesss akak dah dpt majalah Rasa best sangat dpt rujuk kat sana je, apa2 pun Ct mmg the best masak n camerawoman hee

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...