Wednesday, July 24, 2013

Daging Tetel Lemak Pucuk Bebuas


Assalamualaikum... Salam ceria buat teman-teman semua. Masih setia di Dapur CT, Alhamdulillah. Terima kasih bagi yang tidak pernah jemu meninggalkan jejak berserta komen yang manis yang sememangnya memberikan inspirasi dan penyuntik semangat untuk CT terus berkongsi resepi di dapur maya ini.


Setelah seminggu lebih resepi terakhir yang CT kongsikan pada 10 Julai yang lepas, hari ini CT bermula kembali dengan resepi yang ke 5 pula iaitu Daging Tetel Lemak Pucuk Bebuas yang telah disiarkan dalam Majalah RASA keluaran bulan Julai 2013. Pada pembaca setia blog CT dan pernah menyelongkar resepi-resepi CT yang terdahulu pasti pernah ternampak atau ingat yang dulu CT pernah kongsikan satu lauk berasaskan dari daun pucuk bebuas.


Resipi ini adalah resepi turun temurun dari ibu mertua CT dan menjadi salah satu hidangan kegemaran keluarga tersayang juga. Pada kebanyakan masa, CT memasak lauk ini menggunakan ayam walaupun jika digunakan daging tetel rasanya lebih sedap. Bukannya apa. Daging tetel ni banyak lemaknya jadi tak bolehlah masak selalu sebab kadar kolesterolnya tinggi. kalau sesekali tu bolehlah hehe.


Untuk resepi yang CT kongsikan kepada pembaca Majalah RASA, CT gunakan daging tetel seperti resepi asal mak mertua CT. Rasa kenyal-kenyal dari daging tetel tu bila digigit dan dikunyah memang sedap sungguh! kalau tak percaya bolehlah cuba sendiri ye. Untuk pucuk bebuas tu pulak, boleh di cari di gerai pasar tani yang menjual daun ulam-ulaman. Kalau tak kenal bagaimana rupa pucuk bebuas ni tanya aje pada penjual tu, mesti dia akan bagi tahu punya.


Dulu CT memang tak reti nak makan pucuk bebuas ni, setakat pucuk ubi, betik, mengkudu, ulam raja, pegaga tu biasalah juga makan. Bila dah berkahwin dengan suami barulah CT tahu bagaimana rasanya pucuk bebuas ni sebab IBU mertua pernah masak hehehe. Selalunya makan benda baru macam itulah, nak kena rasa baru kita dapat menerimanya. Pucuk bebuas ni setakat yang CT tahu banyak juga kelebihan lainnya selain sedap dibuat ulam atau dicampur dalam masakan.Orang tua-tua kata pucuk bebuas ni boleh juga dibuat ubat untuk penghapus bau badan. Bagaimana cara penggunaannya, jangan tanya kat CT ye. Sebab CT cuma tahu pakai deodoran aje hehehe.


Okeylah, rasanya cukuplah CT berceloteh sampai di sini dulu. Buat teman-teman yang ingin bertukar selera menikmati hidangan daun ulam-ulaman yang dicampur kedalam masakan bolehlah mencuba resepi ini ye. CT mohon berundur diri dulu. Selamat mencuba dan sampai jumpa lagi nanti. Salam manisss dari CT, daaa....


Daging Tetel Lemak Pucuk Bebuas

Bahan-bahan :
450 gm daging tetel
2 ikat pucuk daun bebuas - disiat daun dan buang uratnya
1 keping asam gelugor
3 1/2 cawan air
200 ml santan pekat
Garam dan gula secukup rasa
1/3 cawan minyak masak

Bahan kisar halus :
6 biji bawang kecil
2 ulas bawang putih
1 sudu kecil ketumbar biji - ditumbuk
1 sudu kecil jintan halus - ditumbuk
1 inci halia
1/2 inci kunyit hidup
1/2 inci lengkuas
1 batang serai
2 helai daun limau purut - buang uratnya
2 helai daun cekur
3 tangkai lada kering - buang biji

Cara-cara :
1. Daging tetel dibersihkan dan tos airnya. Ketepikan.
2. Panaskan sedikit minyak, tumis bahan kisar hingga naik minyak. Kemudian masukkan daging tetel dan gaul rata.
3. Masukkan air dan gaul lagi. Tutup periuk dan biar hingga daging tetel lembut masak dengan api sederhana.
4. Setelah daging tetel lembut, masukkan daun berbuas, asam gelugur dan masak lagi sehingga mendidih. Kemudian masukkan santan, garam dan sedikit gula.
5. Tunggu hingga mendidih dengan api sederhana, perasakan dan bolehlah diangkat.

2 comments:

  1. sedapnya... mana la nak cari pucuk ni kat kuantan ni.. selalu kat johor je ada orang makan ni.. asben org phg tercengang masa mak buat masak asam rebus.. bila dah makan.. dia takleh alih pinggan pulak dah..hehe..

    ReplyDelete
  2. Assalam Ct...nanti nak cari jugak...tulah dlm era serba modern ni kita hampir lupa pucuk2 dan ulaman yg berkhasiat ni...kekadang penjual pun tak tau jugak..hihi..hari KNJ tanya pasal daun selasih..pun org tak tau jugak!

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...