Friday, July 5, 2013

Gulai Darat Udang Kertas dan Nenas


Assalamualaikum... salam hari Jumaat yang mulia dan salam manis buat teman-teman semua. Semoga semuanya sihat dan baik-baik saja hendaknya. Sekejap aje dah sampai ke hujung minggu. Pada yang hendak berkemas dan membersihkan rumah, rasanya eloklah buat pada hujung minggu ni ye. Maklumlah minggu depan dah puasa. Nanti bila bulan puasa tak larat sangat nak buat kerja yang berat-berat betul tak. Ke itu cuma alasan... hehehe.


Berbalik pada resepi yang CT ingin kongsikan hari ini iaitu resepi ketiga dari 10 resepi CT yang telah disiarkan dalam Majalah RASA keluaran bulan Julai 2013. Resepi Gulai Darat Udang Kertas dan Nenas ni memang sesuai dan sedap dihidangkan ketika masih panas. Tak perlu banyak-banyak lauk, menu ni sesaje dimakan bersama nasi panas aje pun dah sedap. Boleh lah cuba resepi ni nanti ye.


Ilham untuk menghasilkan resepi ini adalah berdasarkan dari hasil skodeng CT di blog JO Ayie lama dulu. CT sudah sering memasak menu ni tetapi menggunakan ayam sebagai bahan asasnya tetapi kali ini CT gantikannya dengan udang pula. Maklumlah dah naik jemu asyik makan ayam aje.


CT gunakan udang kertas bersaiz besar untuk resepi ini. Tapi kalau nak ganti dengan udang harimau pun boleh juga, tapi kebiasaannya CT lebih suka memilih udang kertas sebab kulitnya yang lembut dan nipis. Kalau malas nak kupas, makan aje terus dengan kulitnya. Tapi kenalah kunyah sampai betul-betul lumat. Kalau tidak pasti tersedak atau tercekik bila ditelan hehehe. Suami CT kalau CT masak udang, dia akan mintak dibuang kulitnya, kalau tidak dia tak nak makan sebab leceh katanya. Kalau dah buang kulit udang tu tinggal nak masuk mulut dan kunyah aje. Hmmm.. sabar aje lah kan.


Jika teman-teman diluar sana tercari-cari idea nak memasak apa hari ni, atau nak bookmark dulu untuk menu iftar di bulan Ramadhan nanti, bolehlah mencuba resepi ni nanti ye. Cari udang yang besar-besar bersaiz tapak tangan tu. Memang mahal sikit tapi berbaloi sesekali menikmati hidangan udang macam ni. Apapun, CT ucapkan terima kasih kepada penyumbang resipi asal.

Okeylah CT mohon berundur diri dulu. Selamat berhujung minggu dan sampai jumpa lagi nanti. Salam manisss dari CT, daaa....

Gulai Darat Udang Kertas dan Nenas

Bahan-bahan :
6 ekor udang kertas yang besar - dibersihkan
1/2 biji buah nenas masak - potong segitiga
250 ml santan - dari sebiji kelapa
1 cawan air
2 sudu besar rempah kari ikan
1 sudu besar cili kisar
1 sudu kecil ketumbar - ditumbuk
3 tangkai daun kesum
Garam dan gula secukup rasa

Bahan kisar halus :
4 biji bawang merah
2 ulas bawang putih
1/2 inci lengkuas
1/2 inci kunyit hidup

Cara-cara :
1. Satukan bahan kisar, santan, air, daun kesum, ketumbar tumbuk, rempah kari dan cili kisar dalam kuali.
2. Kacau sentiasa sehingga mendidih dengan api sederhana.
3. Masukkan nenas dan udang, masukkan garam dan gula secukup rasa. Kacau lagi sehingga udang masak.
4. Angkat dan sajikan bersama nasi putih.

4 comments:

  1. sedap ni....dah masuk senarai lauk for bulan puasa nanti walaupun....saya alah sikit makan udang....tapi belasah jer....ada nenas kan tu yang mengoda selera...:)

    ReplyDelete
  2. Rindunyaaaa dengan kak CT. Ternyata blog lama telah dirompak orang. Sungguh tak menyangka ada kejadian seperti ini dengan blog kak CT tersayang. Sekarang rinduku sudah terobati bisa link ke blog ini lagi....

    ReplyDelete
  3. Wow... besaunya udang CT...gee pon masak lemak udang campur peria tapi udang kecik jer... sedap kan...

    ReplyDelete
  4. besarnya udang tu, mesti tak puas kalau makan sorang sekor je..hehe

    - Alat buang Duri Nenas

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...