Thursday, January 2, 2014

Kuih Getuk Ubi


Assalamualaikum dan salam sejahtera buat semua teman-teman tersayang dan semua pengunjung setia Dapur CT. Apa khabar teman-teman semua? CT harap semuanya berada dalam keadaan yang terbaik ye. Masih tidak terlambat untuk CT mengucapkan Selamat Tahun Baru 2014 untuk semua kan. Semoga tahun baru ini membawa bersama semangat baru untuk kita mengharungi hari-hari mendatang sepanjang tahun 2014 ini dengan jayanya.


Setiap menjelang tahun baru, perkataan atau soalan yang kerap diajukan kepada kebanyakan dari kita ialah apa AZAM baru. Teman-teman semua ada azam baru tak untuk tahun 2014 ni? CT pulak, tak ada azam banyak sangat, tapi salah satu darinya ialah untuk lebih merajinkan diri mengupdate blog Dapur CT ni yang dah kian berhabuk sebab selalu sangat ditinggalkan lama tidak berupdate hehehe. Semoga CT diberikan semangat baru dan lebih rajin dari dulu. Doakan semoga azam CT tu tercapai ye.. hehehe


Cukuplah kita bercerita tentang azam, kita pergi kepada resepi pula ye. Resepi yang CT kongsikan kali ini adalah salah satu resepi kuih tradisional yang CT berikan rupa dan penampilan yang baru. Kuih Getuk Ubi ni kalau mengikut rupa lamanya memanglah tidak menarik dan mungkin disebabkan itu ianya kurang popular dan semakin dilupai, terutama oleh anak-anak kita. Disebabkan itulah kadang-kala kita kena berinovasi sedikit memberikan penampilan baru kepada rupanya supaya dapat menarik selera golongan anak-anak untuk menikmatinya.


Kuih Getuk Ubi ni sangat ringkas dan mudah penyediaannya dan untuk yang CT tampilkan di sini, CT tumbuk ubi tersebut hingga halus dan lumat bersama air gula dan sedikit pewarna dan CT bentukkannya seperti di dalam gambar menggunakan piping bag. Dan sebagai pelengkap sajian pula, CT taburkan kelapa parut di atasnya berbeza dengan cara penyediaan tradisional dimana kelapa parut dan gula pasir dicampurkan sekali bersama ubi ketika dilumatkan dan kemudian dikepal bulat untuk sajian. Bila rupanya dah di modenkan begini, pasti ramai yang tak tahu yang ini sebenarnya adalah getuk ubi kecuali setelah merasanya kan?


Okeylah CT berhenti sampai di sini dulu ye. Pada yang berminat untuk mengetahui keenakan Kuih Tradisional yang telah di inovasikan ini bolehlah mencubanya nanti ye. Sampai kita berjumpa lagi nanti dengan resepi CT yang lain, sekali lagi CT ucapkan Selamat Tahun Baru 2014 untuk semua! Daaaaa...


KUIH GETUK UBI

Bahan-bahan:
1 kg ubi kayu – kupas kulitnya
½ biji kelapa – parut putih dan kukus 10minit
200 gram gula pasir
½ sudu teh esen vanila
100 ml air
Sedikit pewarna makanan

Cara-cara membuatnya:
  1. Campurkan gula, air, esen vanilla dan pewarna makanan dan masak sehingga pekat. Ketepikan hingga sejuk.
  2. Kukus ubi kayu hingga empuk.
  3. Setelah ubi masak, keluarkan dan tumbuk ubi tersebut ketika masih panas sambil dituangkan campuran air dan gula keatasnya sehingga lumat.
  4. Akhir sekali, tuang kedalam acuan atau bentukkan mengikut selera.
  5. Hidangkan bersama kelapa parut atau keju parut.

8 comments:

  1. Replies
    1. memang sedap Gee, tambah2 jika peminat ubi kan
      terima kasih Gee tinggal komen manis :-)

      Delete
  2. salam kak Ct..

    lamanya x update blog..hehe..selamat tahun baru..kuih tu nampak sedap..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wasalam .. :-)
      Tulah bila bercuti seminggu melarat pulak berbulan, tu yang lemau nak mula balik hehehe.
      Alhamdulillah harap tahun 2014 ni akan tambah rajin, Insya Allah.

      Delete
  3. aslm kak CT..
    tu la kan..azam thn bru QH pon smoga rajin mgupdate blog..hehe
    getuk ubi versi moden ni..mnarik

    ReplyDelete
  4. Slm perkenalan..

    Mcm sedap jer..boleh la cuba nanti..:-

    http://rencahkehidupan-maamieiqi.blogspot.com/

    ReplyDelete
  5. Amei conhecer o seu blog,achei maravilhoso.Visite-me:http://algodaotaodoce.blogspot.com.br/
    Siga-me e pegue o meu selinho!!!

    Obrigada.

    Beijos Marie.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...