Sunday, December 6, 2009

Asam Pedas Ayam



Salam buat semua..... Dah hampir2 berhabuk dan bersawang Dapur CT ni. Ada yang terbatuk2 agaknya bila masuk ke sini erk ngeeee.... Maaf ler lama sangat bior dapur ni tak berasap dan tak update sebab mood nak jengah ke Dapur CT tak done hehehe. Maklum ler anak2 semuanya ada kat rumah cuti sekolah kan. Jadinya lebihkan masa untuk mereka sambil2 buat kuih2 dan membaking utk dorang. Jangan tidak, kata orang ye tak, cuma tak amik gambo dan malas nak update jer. Jadinya bila dah rindu kat Dapur CT ni, ini ler hasilnya utk hari ini hehehe. Masak yang simple jer iaitu Asam Pedas Ayam untuk menu hari ni. Kesukaan anak2 dan mak pak dia jugak ni. Resepi macam biasa dari CMG ler, mana lagi kannnn. Terima kasih pada kawan2 yang tak jemu2 singgah ke Dapur CT ni ya. Nanti senang2 aku akan singgah dan sambil klik2 nuffnang kawan2 semua nya.... rindu dah ni lama tak duduk lama2 kat depan laptop hehehe. Jom layan asam pedas yok :-)


Asam Pedas Ayam
Resepi dari CMG

Bahan-bahannya:
600 gm daging ayam
5 kelopak sawi jeruk, dicuci dan perah (ct ganti buah tomato)
1 camca besar asam jawa + 1/2 cawan air, ramas dan tapis jusnya
700 ml air (atau mengikut keperluan)
1 cawan cili kisar
1 ikat daun kesum
Bunga kantan
Garam dan gula secukup rasa

Bahan-bahan dikisar halus:
7 ulas bawang merah kecil
3 ulas bawang putih
2 inci halia
1 inci kunyit hidup
1/2 camca teh lada hitam biji
1/2 inci belacan
3 biji buah keras

Cara membuatnya:
1- Ayam dicuci bersih dan perap dengan asam jawa dan garam 10 minit, cuci kembali dan toskan. Potong sawi jeruk sederhana besar. Ketepikan.

2- Panaskan 1/2 cawan minyak dalam periuk dan tumis bahan2 kisar hingga wangi, masukkan cili kisar dan terus menumis hingga terbit minyak. Gunakan api sederhana. Masukkan ayam dan gaul hingga rata. Kecutkan ayam dgn rempah2 selama 5 minit.

3- Tuang air dan biar mendidih dan masukkan jus asam jawa dan perasakan dgn garam dan gula. Masukkan buah tomato, bunga kantan dan daun kesum. Biar mendidih hingga ayam empuk dan elok rasanya.


2 comments:

  1. Sedapnya asam pedas...rindu kt bunga kantan tu, gerammnyaaa!

    ReplyDelete
  2. Salam Kak CT cayanggg... hopefully akak sihat2 selalu yer.. kite mai na ngendeng asam pedas ayam tue...best betul nampak.. lagi lagi ada bunga kantan bertenggek tue... gerammnyeeee!

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...