Friday, July 12, 2013

OKI May 2013 & Vege Rotini Pasta


Assalamualaikum dan salam Jumaat buat semua teman-teman dan pengunjung Dapur CT. Sekejap aje dah 3 hari rupanya kita berpuasa kan. Alhamdulillah nampaknya cuaca sepanjang 3 hari ni tidaklah terlalu menduga sangat. Ada kala panas tetapi berselang juga dengan hujan. Kalau berterusan macam ni, tidaklah rasa terduga sangat kan.


Sebenarnya hari ni CT nak sambung perkongsian resepi lauk-pauk CT yang telah disiarkan dalam Majalah RASA tapi CT break kan dulu untuk memberi laluan kepada resepi di atas sebab dah lama sangat tertangguh untuk dikongsikan. Lagipun resepi western ni sesuai juga untuk dijadikan juadah iftar kalau sesekali nak bertukar selera untuk juadah berbuka.


Resepi yang CT beri nama Vege Rotini Pasta ni adalah menu sihat yang CT telah kongsikan kepada Majalah Open Kitchen Italy keluaran bulan May 2013. Kalau nak rujuk versi online nye, resepi CT ni terletak di halaman 98-99. Kalau terasa malas nak masak yang berat-berat dan tekak terasa nak makan hidangan barat, resepi ni sesuai untuk dipertimbangkan sebab penyediaannya yang cepat dan mudah. 


Tidak berbicara lebih panjang lagi, kita terus kepada resepinya seperti dibawah tu ye. Tapi CT mintak maaf sebab tak sempat CT nak translatekan kepada bahasa melayu. Pada teman-teman yang berminat bolehlah mencubanya nanti ye. CT berhenti di sini dulu dan semoga kita bertemu kembali minggu depan, salam manis dari CT dan selamat berhujung minggu.. daaaa...



Vegetables Rotini Pasta

servings: 6
time: 30 minutes

Ingredients :
1 package rotini pasta
2 garlic cloves - sliced thinly
1 small onion - sliced thinly
2 carrots - sliced thinly
1 zucchini - sliced thinly
½ sliced cabbage purple
3/4 cup mussels
2 tbs. olive oil
juice of 1 lemon
1 tsp. thyme       
salt to taste
1 tsp pepper or as needed 


Directions :
1. In a large bowl, bring water to boil adding a tsp of salt.  Add pasta and cook for about 7 to 8 minutes or until done.  Drain in a strainer and keep it covered until required.
2. In a large saucepan, heat olive oil and add onions and garlic. let it cook for about 3 minutes.
3. Add carrot, zucchini and mussels. stir and cook for 3 minutes.
4. Put cabbage, lemon juice, salt, pepper and thyme. Mix well.
5. Add the cooked pasta and stir. Taste to check if needs more salt. Serve.







2 comments:

  1. oh my, this is a good and simple recipe. Perfect for cooking during Ramadan at Summer Time - no body want to stay in the kitchen too long. And thank you for writing in English, Siti make it easy for me - sometime its hard to translate from Melayu to English.. kacau nanti recipe kita :D

    ReplyDelete
  2. Tahniah CT... Wow! bestnya menu pasta... boleh masuk list ni...TQ yer

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...