Tuesday, December 8, 2009

Rendang Ayam



Inilah hidangan yang membuka selera untuk penggemar rendang. Tak kiralah rendang apa pun, bila memasak tu, bau aroma rempahnya saje dah cukup untuk mengembangkan lobang hidung ku hehehehe. Aku masak rendang ni bukan kira nak raya, tak raya pun aku masak gak... sabor jer ler hehehe. Bila masak rendang ayam ni, leh gak makan ngan nasi impit ker, pulut kuning atau pun roti jala. Ini gara2 nampak kat blog Nor67 ler ada roti jala, lama gak tak menebar jala. Bole ler buat untuk sarapan pagi esok hehehe. Nak makan ngan kuah kari, cik tipah tak makan kari jadinya ganti ler ngan rendang ni hehehe. Resepi asal dari mat gebu tapi aku CnP jer dari dapur Hana. Terima kasih pada CMG dan Hana. Yuhuuuu.... jom kita merendang!

Rendang Ayam
Resepi dari Hana

Bahan-bahan:
1 kg ayam, potong ikut suka
400 ml pati santan (dari sebiji kelapa)
3 helai daun kunyit, dihiris halus
1 kiub pati ayam "Maggi" (CT tak letak)
2 camca besar kerisik
3 - 5 camca besar cili kisar
2 camca besar rempah kari daging
Garam dan gula secukup rasa
1 keping asam gelugor
10 biji bawang merah*
5 ulas bawang putih*
2 inci lengkuas*
4 inci halia*
5 batang serai, dihiris*
1 camca besar ketumbar biji*
1 camca teh jintan manis*
1 camca teh jintan halus*

Cara-cara:
1. Ayam dicuci bersih dan toskan. Kisar semua bahan2 bertanda (*) hingga lumat, jika menggunakan cili padi, kisar sekali dengan bahan tadi. Satukan bahan2 dengan rempah kari dan cili kisar (jika gunakan cili kisar). Kacau rata dan ketepikan.
2. Panaskan minyak dalam kuali. Tumis bahan no 1 hingga harum dan terbit minyak. Masukkan ayam dan masak hingga ayam kecut. Gunakan api sederhana.
3. Masuk pati santan, asam gelugor dan kerisik. Kacau rata dan masak hingga pekat dan tambah garam, kiub ayam dan gula secukup rasa (mat guna gula melaka - hana pong sama). Tambah hirisan daun kunyit, kacau perlahan hingga mesra.
4. Masak hingga kering tapi masih lembap dan ayam empuk. Kacau sekali sekala untuk mengelakkan bahagian bawah rendang hangus. Rasa dan jika ok boleh matikan api. Hidangkan bersama makanan kegemaran anda.


4 comments:

  1. wahhh....kak CT masak rendang la. nak sikitttttt!!!!

    ReplyDelete
  2. ain :
    Maaf lah ain, k.ct buat sikit jer abis dahhh... soriii.

    ReplyDelete
  3. E-na :
    sedap ehh...meh lah buat, leh makan ngan apa2 gak ni :-)

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...