Thursday, December 17, 2009

Ayam Bakar Mayonis




Menu ayam bakar mayonis ni aku buat sebelum balik kampong hari tu. Jadinya menu tertunggak nak updatelah ni yek hehehe. Dah habis pun, jangan tanya ada lagi ker tak ehh ngeeee.... Ayam bakar ni ada sedikit garing cuma belum nak rentung jer tu hahaha. Tu hari gi dapur Hana ternampak resepi ayam bakar ni, tu yg aku nak cuba tu. Buat pun tak banyak mana cuma 1/4 ayam jer (bahagian peha tu). Jadi ler kan cuma nak merasa dan nak clearkan stok dalam peti ais tu sebelum balik kampung hehehe. Resepi asal dari Cik Ros yang dok kat Tokyo tu hehehe. Terima kasih ya Ros dan juga Hana, memang sedap ayam ni. Aku perap 5 jam baru grill, yang ni mintak izin CnP resepi dari dapor Hana jer ya :-)


Ayam Bakar Mayonis
Resepi dari Ros - Tokyo

Bahan-bahan:
1/2 ekor ayam (bersihkan dan cucuk dengan garpu)
1 sudu kecil blackpaper
2 cm halia (agak-agak je)
2 biji bawang putih
1/4 biji bawang besar
1 sudu besar madu
1 sudu besar gula
1 sudu kecil kicap manis
1/2 sudu kecil garam
2 sudu besar mayonis
sedikit lada sulah

Cara-cara:
1. Blender bawang besar, halia, bawang putih dengan sedikit air sehingga hancur, kemudian curah di dalam bekas dan campur gula, lada sulah, garam, madu dan lada hitam.
2. Masukkan ayam dan akhir sekali letakkan mayonis, gaul sebati dan perap di dalam peti ais selama 2 atau 3 jam, bakar pada suhu 190 darjah selama 40 minit, sedia untuk dihidangkan, Selamat Mencuba. ( kalau perap lagi lama lagi sedap ayam bakar ni, dan bakar biar perang sikit permukaan ayam tu).


2 comments:

  1. Salam Maal Hijrah Kak CT!!! Aduhai santeknye ayam bakor mayones kak CT! terjejes air mata ai tawww!!!

    ReplyDelete
  2. kak CT...garing2 lah yg sedap kakkk!! sedap betul nmpak ayam akak. bila le nak buat ni.aduss!!!

    Salam maal hijrah utk kak CT sekeluarga!!!

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...