Monday, July 1, 2013

Kari Berapi Ikan Jenahak


Assalamualaikum... Salam manis dan salam penuh keceriaan buat pengunjung setia dan teman-teman semua. Sebelum CT memulakan bicara, terlebih dulu CT ingin meminta maaf sebab CT tidak dapat muncul dengan perkongsian resepi sepanjang minggu lepas seperti yang dijanjikan. Bukan disengajakan tetapi disebabkan oleh sebab-sebab teknikal yang tidak dapat dielakkan yang juga hampir membuatkan CT hampir mengambil keputusan seperti hendak bersara terus dari food blogging.

Sepanjang dua minggu kebelakangan ini juga, CT dihujani oleh Facebook message dan SMS yang menanyakan apa sudah terjadi kepada website sitidelima.com kerana bila di klik bukan blog dapur CT yang keluar tapi blog 'perompak domain' yang beralamat di Spain. Sepanjang dua minggu ini jugalah suami CT berusaha untuk mendapatkan kembali domain sitidelima.com tetapi tidak berhasil. Itulah natijahnya bila CT terlupa untuk memperbaharui yuran tahunan domain tersebut. Maklumlah dalam kesibukan harian, CT betul-betul terlupa untuk buat renewal. Tetapi apa yang hendak diperkatakan lagi sebab benda dah berlaku, akhirnya CT terpaksa buat keputusan dan berpuashati dengan domain baru www.sitidelima.net Walaubagaimanapun CT tetap akan berusaha untuk terus mendapatkan semula domain yang lama tu jika berpeluang nanti, InsyaAllah.


Okeylah, cukuplah kisah dukalara CT perihal kehilangan domain yang terrsayang tu, CT teruskan dengan resepi yang CT ingin kongsikan di sini hari ini iaitu Kari Berapi Ikan Jenahak yang merupakan salah satu daripada sepuluh resepi CT yang telah disiarkan dalam Majalah RASA keluaran bulan Julai 2013. Untuk keluaran bulan Julai ini, Majalah RASA menampilkan 250 aneka hidangan yang menarik dan menepati selera Ramadan dan memang berbaloi untuk memilikinya sebagai rujukan dibulan Ramadhan yang bakal menjelang 10 hari saja lagi nanti.


Untuk rerepi ini, jika nak gantikan ikannya menggunakan ikan yang lain pun boleh juga, terpulang pada selera masing-masing. Mungkin ada yang lebih menggemari ikan merah atau ikan lainnya. CT gunakan ikan jenahak sebab suami CT kebelakangan ni suka pulak pada rasanya. Dulu-dulu CT lebih suka menggunakan ikan merah tetapi setelah pertama kali CT memasak ikan jenahak ni rasanya 3 atau 4 bulan yang lepas, bermula dari situ CT dan suami seperti terpaut pulak pada rasanya. Sebelum ni CT tak pernah rasa ikan jenahak ni.


Okeylah, CT mohon berundur sampai di sini dulu ye. Pada yang berminat untuk mencuba resepi ni nanti bolehlah bookmark dulu ye. maklumlah bulan Ramadhan dah dekat. Jadi bolehlah tulis dulu mana-mana yang patut hehe. Sampai kita berjumpa lagi nanti dengan resipi yang lain pula, salam manisss dari CT, daaa....


Kari Berapi Ikan Jenahak

Bahan-bahan :
2 keping ikan jenahak - dibersihkan
2 sudu besar rempah kari ikan
1 sudu besar rempah kari daging
2 cawan santan cair
1/2 cawan santan pekat
Sedikit air asam jawa
1 sudu besar cili kisar
2 tangkai daun kari
4 biji tomato - belah 2
6 batang kacang bendi
1 1/2 inci kulit kayu manis
1 kuntum bunga lawang
3 biji buah pelaga

Bahan kisar :
4 biji bawang merah
2 ulas bawang putih
2 cm halia
1/2 sudu kecil ketumbar - tumbuk

Cara-cara :
1. Panaskan sedikit minyak masukkan kayu manis, buah pelaga, bunga lawang dan daun kari. Masukkan bahan kisar dan kacau rata hingga terbit bau.
2. Masukkan rempah kari ikan dan rempah kari daging yang dilarutkan dengan sedikit air dan cili kisar. Kacau rata dan biarkan hingga terbit minyak.
3. Masukkan santan cair dan air asam jawa dan biarkan hingga mendidih. Masukkan ikan dan kacang bendi. Masak lagi dalam 2 minit.
4. Akhir masukkan tomato dan perasakan dengan garam secukup rasa. Kacau rata dan angkat.

12 comments:

  1. perghhhh...tengok saja dah tau asap sure kuar ikut tinge kalau makan kari ni....mantop dan menyelerakan sis....

    ReplyDelete
  2. salam kak CT..peh ni yg buat pg2 dah lapo ni....kari tu mmg npk mengoda betul kuih pun cantik... pekat x pekat, cair x cair...sekeping ikan pun dah leleh dibuatnye

    ReplyDelete
  3. salam Ct...napak meyelerakan...hehe rempah apa yang Ct guna nampak merah dan cantik.

    ReplyDelete
  4. Sedapp nya kak ct...ikn ni mmg sedapp...klau masak asam tempoyak lagi terangkat...:-)

    ReplyDelete
  5. Sabar lah ya kak. Semoga ada hikmahnya kejadian tu.. Perh!! Kari meletop. Nasib semalam baru ja makan kari..Heee

    ReplyDelete
  6. Akhirnya bisa ketemu kak Ct lagi di sini..*hug
    Melly ijin bookmark yah, suka sekali makan curry ikan..nyam..nyam

    ReplyDelete
  7. nom nom nom..
    kami klu masuk sini mmg la meleleh ayq liur tgk mskan akak..
    so far mmg blgo akak kami dh buh dlm bloglist blogspot.
    so takde mslah sgt kot dari segi domain..
    tpi kebetulan kot boleh review

    ReplyDelete
  8. Terliur tina tgk kari ni kakct, ikan jenahak mmg best tapi hehe harga dia yg tak menahan tu

    ReplyDelete
  9. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  10. Sedapnyerrr... meleleh ayaq liuq tgk kari berapi ni... nyum nyum

    ReplyDelete
  11. This internet web page is genuinely a walk-through for all of the info you wanted about this and didn’t know who to ask. Glimpse here, and you’ll surely discover it. Eminem, also known as Marshall Mathers, is one of the most commercially successful rappers of all time, with more than 100 million albums sold worldwide. He is one of the richest rappers in the world, with an estimated net worth of $210 million. Read more in Eminem net worth.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...