Saturday, February 9, 2013

Kuih Bangkit @ Biskut Bangkit CNY


Assalamualaikum ... Salam manis buat semua teman-teman dan pengunjung setia Dapur CT. Pastinya semua sudah dalam mood cuti-cuti kan. Maklumlah esok dah pun menjelang perayaan Tahun Baru Cina. Sama seperti Sambutan Aidil Fitri, Sambutan Tahun Baru Cina juga tidak kurang meriahnya malah Tahun Baru Cina merupakan perayaan kedua terbesar di Malaysia.


Sempena sambutan Chinese New Year ini, CT tak mahu ketinggalan untuk mengucapkan Happy Chinese New Year buat semua rakan-rakan berbangsa cina yang mengenali CT samada di FB atau di blog dan juga jiran-jiran berbangsa cina di taman perumahan CT ni. Untuk itu CT mencuba satu resipi Kuih Bangkit @ Biskut Bangkit yang menjadi salah satu kuih kemestian bila tiba raya Cina, dan menjadi kegemaran anak-anak dan suami CT dan CT kongsikan resepinya di sini untuk manfaat semua.


Sebelum ini CT belum pernah lagi membuat biskut bangkit ni, sebab selalunya kalau teringin nak makan atau ternampak barulah CT beli. Kiranya ini percubaan pertama CT membuatnya. untuk adunan yang CT kongsikan di bawah tu CT dapat anggaran 80 biji semuanya. Tak terbuang pun walau sedikit tepung, banyak juga dapatnya kan. Bila-bila senang nanti CT nak buat lagi.


Cara pembuatan biskut bangkit ini tidaklah serumit yang CT sangkakan sebelum ini. Kandungan bahan-bahan nya juga amat mudah untuk disediakan, hanya mengunakan tepung ubi, santan, gula dan telur. Memang mudah sekali cuma tepung ubi tersebut perlu disangrai dahulu iaitu digoreng tanpa minyak hingga sedikit kekuningan. CT sarankan lebihkan sedikit sukatan sewaktu menimbang tepung ubi tu sebab selepas disangrai dan ditimbang balik berat tepung akan berkurangan. Tapi CT pulak malas nak berpanas dan berdiri lama-lama kat dapur tu, jadinya CT bakar aje tepung tu dalam oven selama 50 minit. Dan sesekali CT kacau dengan whisk. Kemudian CT sejukkan tepung tu selama 3 jam.


Acuan kuih bangkit dulunya diperbuat dari kayu dengan pelbagai bentuk acuan tetapi kini acuan plastik yang lebih banyak di jual. Tak terkecuali, CT turut menggunakan acuan plastik yang berbentuk kerang. CT rasa kat kampung CT ada tersimpan acuan berbentuk bunga rose dan daun kepunyaan arwah mak CT. Dulu-dulu kami turut menggunakan acuan tu untuk membuat biskut ketuk bila menjelang hari raya. Tapi sekarang ni acuan sebegitu dah semakin dilupakan sebab orang lebih suka menggunakan acuan terap. Kalau teman-teman tak ada acuan macam CT tu, boleh juga gunakan acuan terap biskut biasa untuk membuat biskut bangkit ni.


Resipi ni CT ambil dari blog Mak Lang Azie. CT mintak halal ya Mak Lang Azie. Tapi CT ubah serba sedikit dan CT juga skipped baking powder daripada resepi asal. Sampai kita berjumpa lagi nanti, salam manisss dari CT. Untuk rakan-rakan berbangsa cina semua.. Gong Xi Fa Chai...


Kuih Bangkit @ Biskut Bangkit CNY
Resipi Di Olah : Che CT

Bahan-bahan :
330 gm tepung ubi
4 helai daun pandan - potong kira-kira 3 inci panjang
30 gm shortening
130 gm gula aising
1 biji kuning telur gred A
130 ml santan pekat KARA
Secubit garam

Cara-cara :
1. Dalam kuali goreng tepung ubi dengan daun pandan dengan api kecil sehingga tepung ringan serta sedikit kuning dan daun pandan rangup. Nak lagi mudah bakar dalam oven dengan suhu 160 C selama 50 minit hingga 1 Jam. Buang daun pandan dan ayak tepung ke dalam mangkuk dan biarkan tepung betul-betul sejuk.
2. Pukul gula aising dan kuning telur dengan whisk sehingga ringan dan berkrim dan gula benar-benar sebati.
3. Tambah 100 ml santan dahulu dan pukul rata lagi.
4. Ayak tepung ubi ke dalam mangkuk adunan, tambahkan secubit garam dan perlahan-lahan menguli sehingga doh tidak melekat pada tangan, sambil menambah santan sedikit demi sedikit apabila perlu.
5. Tutup doh dengan kain lembap dan biarkan ia rehat selama kira-kira 30 minit.
6. taburkan sedikit tepung ubi dalam acuan kayu agar adunan tidak melekat. Ambil sedikit doh dan letakkan ia ke dalam acuan. Ratakan adunan serta tekan sedikit dan potong lebihan tepung dengan pisau.
7. Ketuk acuan perlahan-lahan atas kertas minyak hingga keluar adunan dan susun. Biskut bangkit tidak akan mengembang jadi boleh letak rapat sedikit.
8. Bakar dalam ketuhar bersuhu 170C selama kira-kira 20 - 25 minit.
9. Sejukkan 2 minit atas dulang dan pindahkan biskut atas rak dawai. Biarkan biskut sejuk sepenuhnya. Simpan dalam bekas bersih.

Nota: Jika tak pasti biskut sudah masak atau belum, bila makan seketul terasa basah-basah kat tengah biskut tu tandanya biskut belum cukup masak. Bakar lagi atau lebih mudah bakar hingga biskut ada sedikit warna kecoklatan yang menandakan biskut tu dah cukup masak.

15 comments:

  1. yey.... angpau laila....eheheh
    cantik kue bangkit kak ct.... ^_^

    ReplyDelete
  2. Biskut bnagkit ni cair di mulut kan CT... sedap

    ReplyDelete
  3. Uihhh..ada sekut kat sini...mbak lh sini se balang..sury pun suka sekut ni..nnti blh try gak :-D

    ReplyDelete
  4. alhamdullilahhh..dah lama ambo ngidam sekut bangit ni,teringat kat arwah nenek.jazakillah CT for sharing

    ReplyDelete
  5. I'm gonna give you a big hugs for great tips you wrote here!! I've been craving for this cookies for so long but I'm too lazy to sauté the flour!! too much work, but you give an easy way.. Thank you,dear Siti..

    ReplyDelete
  6. cantik banget kuenya kak...sy belum pernah mencoba bikin seperti ini. Thanks for sharing.

    ReplyDelete
  7. Lovely pictures and nice mould to shape the kuih bangkit biscuit !

    ReplyDelete
  8. You should participate in a contest for probably the greatest blogs on the web. I will recommend this site! Eminem, also known as Marshall Mathers, is one of the most commercially successful rappers of all time, with more than 100 million albums sold worldwide. He is one of the richest rappers in the world, with an estimated net worth of $210 million. Read Eminem net worth for more information.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...