Wednesday, September 26, 2012

Mini Red Velvet Cake


Assalamualaikum... Salam manis dan salam ceria dari CT buat teman-teman semua. Semoga kita sentiasa berada di dalam keadaan yang sihat sejahtera. Dan semoga hari ini lebih baik dari hari semalam. Sama-samalah kita berdoa semoga yang baik-baik saja yang menanti kita pada hari-hari yang mendatang dan semoga kita sentiasa berada didalam lindungan Allah setiap masa, Insya'Allah... Aminnn.


Hari ini CT nak ajak teman-teman main 'pondok-pondok'. Tak tahulah tentang teman-teman tapi masa zaman CT anak-anak dulu, budak perempuan suka benar main masak-masak atau pun dipanggil juga 'main pondok-pondok'. Habis segala daun, rumput dan bunga dibuat masak-masak. Pinggan dan mangkuk pula diguna dari bekas tempurung kelapa atau tin susu yang tidak digunakan lagi manakala daun mengkudu pula digunakan sebagai cawannya. Maklumlah CT ni dulu orang susah. Mana nak dapat permainan masak-masak yang diperbuat cantik dari plastik tu heheh.


Bila diingat zaman CT anak-anak dulu buat CT tersenyum kembali. Kalau nak diceritakan semua, tiga hari tiga malam pun tak habis. Tapi itu zaman CT dulu. Tak tahulah samada anak-anak perempuan sekarang masih nak main masak-masak macam CT dulu. Mungkin semuanya dok main PSP, game dan komputer aje. Maklumlah zaman dah berubah, semua yang kita pernah buat dan lalui tu hanyalah tinggal sebagai kenangan.


CT bercerita tentang main pondok-pondok tu sebab dalam resepi yang CT kongsikan hari ni, CT gunakan tin susu cair sebagai peralatan untuk membuatnya. Asalnya, CT terjumpa resipi ni dari satu blog minah salleh di SINI. Kemudian CT berfikir mana nak cari acuan yang kecik molek untuk resepi tu. Bila CT dah baca dan fahamkan resepi tu betul-betul, kemudian datang ilham untuk CT gunakan tin susu cair ukuran 400ml tu. Kebetulan pula memang CT simpan tin-tin tu sebagai prop. Akhirnya dapat pula CT gunakan sebagai bekas untuk membakar kek pulak hehehe. Kadang-kadang benda terpakai macam ni memang ada gunanya. Tapi CT ingin mengingatkan kalau nak guna bekas tin macam ni, kena lebih berhati-hati ye. Gunakan pemotong tin yang elok. Maklumlah jika kurang berhati-hati takut ada yang tercedera tangan atau jari pulak nanti. Sebab CT dah pernah terkena dulu, tu yang CT beri ingatan dulu hehehe.


Untuk satu adunan yang CT kongsikan kat bawah tu boleh dapat kek yang bersaiz kecil macam kat gambar atas tu. Manakala kek yang besar sikit tu pulak, CT gunakan 3 adunan dan bekas membakarnya pula CT gunakan tin susu pekat yang bersaiz besar. Berguna juga bekas tin-tin susu terpakai tu kan. Bila dah siap bakar dan dihiaskan cantik-cantik, tak siapa tahu bagaimana kek tu dihasilkan ye tak. Kek yang CT buat ni CT deko nya secara simple aje sebab CT tak berapa sihat masa CT membuatnya. Tak apalah simple-simple aje asalkan berbaju kek tu hehehe.


Jika ada yang berminat nak mencuba dipersilakan ye, kita panjang-panjangkan resipi ni. Sehingga kita bertemu lagi nanti, Insya'Allah. Salam manisss dari CT. Daaa....

Mini Red Velvet Cake
Di Olah : Che CT

Bahan-bahan:
1 biji putih telur gred A
2 sudu besar gula kaster
2 sudu besar mentega cair
1 sudu kecil esen vanila
1/4 cawan tepung gandum dan buangkan 1 sudu kecil tepung.
1 sudu kecil serbuk koko
1/8 sudu kecil baking soda
1/8 sudu kecil baking powder
1 1/2 sudu besar buttermilk
1/8 sudu kecil cuka masak
1/2 sudu kecil pewarna merah

Bekas tin susu aluminium (sebagai loyang pembakar).

Cara-cara :
1. Panaskan ketuhar kepada 180'C.
2. Pastikan tin aluminium benar-benar bersih dan kering.  Gris sedikit mentega dan taburkan sedikit tepung. ketuk lebihan tepung. Potong kecil bulat kertas minyak dan letakkan di bahagian bawah tin. Ketepikan.
3. Dalam mangkuk kecil, pukul putih telur dan gula dengan whisk hingga sebati. Tambah mentega cair dan esen vanila dan pukul lagi.
4. Tambah bahan-bahan kering, gaul dengan lembut sekadar becampur saja. Masukkan buttermilk, cuka dan pewarna merah, kacau segera dan sebati. Tuangkan adunan ke dalam tin dan bakar selama 25-30 minit atau uji dengan mencucuk lidi (sehingga lidi keluar bersih tanpa adunan melekat).
5. Biarkan kek sejuk sepenuhnya. Keluarkan kek dari tin (lalukan sedikit dengan pisau ditepinya supaya kek mudah dikeluarkan).
6. Potong kek kepada 2 atau 3 bahagian yang sama rata kemuadian sapukan dengan creamcheese atau buttercream kegemaran anda di antara lapisan tersebut. selamat mencuba.


42 comments:

  1. wah cantiknya rvc ni Ct,tadi awal2 dah dtg tapi try nk komen tkdelah pulak ruangan komen balik lah tangan kosong,hehe pastu dtg lagi alhamdulillah dah boleh komen,akak macam nak try jugak sbb belum pernah buat tengok resepi Ct macam senang sikit,biasalah ornag lama ni nk yg senang2 saja

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Kak Noor maniss.. Alhamdulillah dapat juga kak noor singah dan komen ct suka sangat2.

      kena cuba ni kak Noor sebab mudah dan nak buat taklah payah mana, segala ada ditangan kita godek2lah tepung tu ya kak hehehe

      Delete
  2. cantiknya kak ct kek tu..sayang nak mkn nanti

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam ela... terima kasih. kalau buat nak tengok aje lagi sayang tu, baik makan hehehe

      Delete
  3. Replies
    1. Wa'salam Shu... terima kasih, Alhamdulillah nanti Shu boleh cuba ni. sangat mudah resipi ni kan.

      k.ct dah tunjuk cara2nya nanti cuba buat eh :)

      Delete
  4. As'salam kak CT cayanggg...

    Laju-laju Nina singgah sini bila ternampakkan rvc. Amboi~ menariknya!!
    nampak moist sangat~ Nina nak sepotong yg colour hijau tuuu...(itu ajer yg dah potong)
    walaupun sebenarnya Nina lagi suka colour pink tuu! Look Cantik & sweet sangat

    ReplyDelete
    Replies
    1. wa'salam Nina comelll... hehehe, laju mcm roket eh singgah patutlah ada angin kuat kat rumah tadi hahaha.

      sebenarnya ada 4 kaler yang berlainan tu k.ct buat, tapi yang dipotong kaler hujau aje tu hihi

      Delete
  5. Salam CT,
    waaa cantik nyer....rajin betul ya buat mini mini cam ni..
    http://my-mintroom.blogspot.com/

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wa'salam Marsita... terima kasih sudi singgah DDCT nanti saya singgah kembali ya.

      Dah minat ct dalam memasak jadi hanya inilah sumbangan ikhlas ct untuk blog kesayanan ct dan juga buat semua kawan2 juga :)

      Delete
  6. Assalam CT.. saya sunnguh tertarik dan sgt chomel.. :-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. wa'salam Shiela.. Alhamdulillah menu macam pondok2 aje ni kan hihi

      Delete
  7. Cantik kek ni dgn hiasannya yg sangatlah "sweet".

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Fazian... terima kasih. deco yang simple aje ni.. :)

      Delete
  8. Morning........pagi2 ni tekak nk mkn jemput2 tp bila skodeng kat dapur ct ni.......terliurlah pulak ngan kek comel ni. Kreatifnye......klu tk de buttermilk tu ganti ngan apa ye......tk prnh cuba lagi. *bilaudamenulis.blogspot.com* @ masitah asahari

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam Uda.. jemput2 pun sedap juga kalau makan diwaktu mendung2 macam ni. buat jemput2 ikan bilis cecah sambal perghhh hihi

      kalau tak ada buttermilk boleh gantikan dengan yoghurt plain aje. terima kasih sudi singgah DDCT ya :)

      Delete
  9. salam kak ct

    kepala tina agak pening sikit pagi ni jadi masih tak boleh nak pikir camna kak ct bakar kek guna tin susu, nanti2 tina study semula ye

    apapun comel lah rvc kak ct, tina suka jugak cuma agak kureng sikit, wah berpetal effect lg ye kak ct, cantik

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wa'salam Tina...tak sihat ker? makan ubat pening dulu lepas tu baru sambung pikir balik eh hihi. Memang kalau tak ditujuk depan mata cara2nya macam tak pecaya kan. macam tu lah k.ct mula2. lepas mencuba menjadi elok pulak hehehe

      Delete
  10. wahhh...memang cantikk kek tu kak...
    berseri2 warnanya...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih Mas, kalau berseri warnanya lagi berseri wajah k.ct dapat pujian hehehe. ni kes masuk bakul angkat sendiri hahaha

      Delete
  11. salam kak ct

    cantiknya....lama tak singgah blog akak...blog saya pun dah bersawang tak update hehehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wa'salam Fida...apa khabar lama betul tak dengar berita. Tak kisahlah bersawang asal tak hilang blog yang disayang tu Fida hehehe. k.ct pun lama tak singgah blog Fida tu :)

      Delete
  12. Bagus idea CT guna tin susu. Sebenarnya dah berminggu mencari acuan mini cake untuk dibuat fondant mini cake. Wah ni dah bagus. Kita beli jer susu yang tin mudah dibuka tu, cuma tarik jer. Jadi tinnya cantik elok.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sebenarnya kita boleh pergunakan apa yang ada didapur, nak dengan tidak aje Azie, so you dah jumpa idea ni bolehlah mencuba nanti :)

      Delete
  13. salam,best je sy tgok blog akak ni.pndai akak kn.nk2 masak pun best2 je

    ReplyDelete
    Replies
    1. wa'salam Norida... terima kasih ya. k.ct hargai setiap kunjungan kawan2 kesini. Masakan biasa aje cuma dilainkan sedikit dan ditambah mana2 yang dirasa patut jer :)

      Delete
  14. alooolohh chomei3x...ooh boleh masak kek ker dlm tuh???baru ku tahu..biasanya kita kumpul dan jual ajer tin2 kosong tuh!!bleh cube nih!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kak Nik Ja... kalau kita nak semuanya boleh jadi. Mula2 tu macam takut juga tak menjadi. Bila dah siap bakar Alhamdulillah menjadi kek tu :)

      Delete
  15. Salam KAk Ct,
    menggodanya kek akak...+ dgn pic yg menawan tu...mmg class lah akak nie....

    mintak sepotong ? hehehe....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wa'salam Asyifa... terima kasih kerana tergoda ya hihi. kalau ada lagi sebuku kek RVC k.ct bagi hihi

      Delete
  16. Replies
    1. Alhamdulillah..terima kasih Sue, secantik senyuman mu hihi

      Delete
  17. menawan sungguh kekmu itewwww kak CT....sayang nak makan...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alahai... Yatie, deco biasa2 aje, cuma kali ni buat yang lain sikit dari biasa. kalau dah buat tu kenalah makan, hijau tu fav kaler Hamka kan hehehe

      Delete
  18. Cantikskali kek mu itew Kak Ct ...kecur...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih Rahel...aduhhh segan pada kamu k.ct tak pandai mendeco kek. selalu terpegun dengan hasil tangan mu hehehe

      Delete
  19. Aslmkum Ct.comei2 red velvet cake Ct ni.....suka tengok gambar last sekali, nampak kemas kek bila dah potong...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wa'salam Mamasya..terima kasih, tulah comel2 senang nak perabis cepat, tu yang buat kecik2 aje. jom Mamasya cuba buat senang dan cepat aje :)

      Delete
  20. salam kak.ct... lg td duk try nak komen asyik failed ajerr... mmg berok btol la si band nih... eeee sakit jiwa... mujur dah nmpk kek cantik! mmg gojessss

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wa'salam Hana... hehehe. tulah semalam k.ct dapat masuk blog hana pun kira bertuah badan. tenet ni macam semput tak makan sebulan kot rasanya hahaha.

      nanti nak try gak kek karemal tu.

      Delete
  21. salam kak ct :) kat ct, err buutermilk tu macam mane ya? saya ni budak baru nak belajar buat2 kek ni hehe. creamcheese tu tak payah campur dengan bahan2 lain ke untuk sapu kat kek tu? :)

    ReplyDelete
  22. nak tanya sikit. tin susu tu yang saiz besar mana ye?

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...