Friday, February 8, 2013

Pudding Kacang Hijau


Assalamualaikum ... Salam manisss dan salam berhujung minggu buat semua pengunjung Dapur CT dan teman-teman yang CT sayangi semua. Untuk teman-teman yang berbangsa cina atau mempunyai darah keturunan cina pula, CT ingin mengambil kesempatan untuk mengucapkan Selamat Tahun Baru Cina dan Gong Xi Fat Chai dan semoga tahun baru yang diraikan pada tahun ini membawa bersamanya seribu kemakmuran dan kebahagiaan seperti yang diharapkan.


Kebiasaannya bila menjelang tahun baru cina memang cuaca akan menjadi sangat kering dan panas. Sesuai dengan cuaca yang sebegini dan kesinambungan dari resepi breakfast dan lunch yang telah CT kongsikan pada hari Isnin dan Rabu yang lepas, hari ini CT kongsikan resepi desert pula. Resipi desert ni agak mudah disediakan dan sedap pula. Resipi asalnya menggunakan beras pulut hitam yang direbus. Tapi seperti kebiasaannya CT suka mengolah resepi mengikut inovasi CT sendiri. Untuk resepi yang CT kongsikan hari ini CT gantikan bahannya kepada kacang hijau yang direbus.


Resepi desert yang dingin sebegini memang sangat sesuai bila dihidangkan dalam cuaca yang berbahang. Jikalau tidak dihidang sebagai pencuci mulut selepas lunch atau dinner, desert sebegini juga sesuai untuk dihidangkan sebagai hidangan minum petang bersama segelas punch atau jus buah-buahan yang dingin. Pastinya bahagia bila hidangan dan minuman yang sedap dan dingin tu turun melalui tekak dalam cuaca yang panas dan kering ni hehe.


Kat rumah CT, puding-puding macam ni memang sekejap aje habisnya bila dibuat. Apa tak nya, semua dalam rumah CT ni semuanya gemar dengan pudding dan agar-agar. Tak kisahlah bentuk apa atau perasa apa pun, asalkan puding atau agar-agar yang didinginkan, semuanya suka. Tambahan pula kalau dicampur dengan buah-buah campuran atau sos coklat semasa dihidangkan, bertambah lagi keenakan semasa menikmatinya.


Sebelum CT berhenti bercerita pasal pudding ni, CT ada ternampak seorang teman tu membuat puding ice cream. Terasa kecur pulak, tapi lepas tu CT tak ingat pulak kat mana CT ternampak resepi yang dikongsikan tu. Takpe, cuti hujung minggu yang panjang ni nanti CT cuba sekodeng lagi kot-kot terjumpa resepi tu lagi. Bila CT dah buat nanti, CT kongsikan di sini nanti ye.


Buat teman-teman yang mengambil kesempatan untuk bercuti pulang kekampung atau destinasi percutian lainnya sempena cuti hujung minggu yang panjang ni, berhati-hati selalu semasa memandu ye. Dan kalau makan hidangan yang sedap semasa percutian tu jangan lupakan CT tau. Okeylah, sampai jumpa lagi nanti, salam manisss dari CT. Daaa....


Pudding Kacang Hijau
Resepi Olahan Che CT

Bahan-bahan :
- 1 bungkus agar-agar serbuk - plain
- 750 ml susu cair
- 250 ml air
- 200 gm gula pasir
- 100 gm kacang hijau - cuci bersih dan rendam 1/2 jam
- 1/2 sudu teh garam
- 1/2 sudu teh strawbery paste
- Sedikit pewarna pink

Cara-cara :
1. Rebus kacang hijau sampai merekah dan masak. Angkat dan sejukkan.
2. Setelah kacang hijau sejuk, blender dengan menambahkan air sedikit demi sedikit sehingga kisaran menjadi halus. Ketepikan
3. Masak agar-agar, susu cair, air dan gula pasir sehingga mendidih. Kemudian masukkan kacang hijau dan garam. Kacau rata. Masak lagi hingga mendidih dan kacau sentiasa dengan api sederhana.
4. Angkat dan letak sedikit pewarna pink dan strawberry paste dan kacau rata. 
5. Sendukkan adunan kedalam acuan yang dibasahkan terlebih dahulu.
6. Biarkan sehingga adunan suam dulu sebelum dimasukkan dalam peti sejuk. Hidang ketika dingin bersama sos coklat atau buah-buahan campuran.

15 comments:

  1. what a beautiful pictures!! aaah.. I love pudding, but mostly I make pudding only on Ramadan *lazy me* - and I just want to let you know, I tried your kek cheese chocolate kukus! to my surprise everybody at my home love it!! But I need make another time again, I was so rush, I put too much batter for every layer, the cake is not pretty at all LOL :) but the taste was delicious, Thank you Siti ..

    ReplyDelete
  2. Cik Ct cayang... gee nk puding ilebiu tu... mengancam!

    ReplyDelete
  3. as-salam
    cantik puding tu....Yummy

    ReplyDelete
  4. puding yang ada coklat yg lop..lop tu kak...untuk mimie ye...eheheh

    ReplyDelete
  5. Salam jumaat kak ct...sedap klau dpt sepiring ni...ada lg tak...cny nnti buat lh lagi..kite nk dtg...hihi

    ReplyDelete
  6. salam kak ct, cantik puding tu, geram pulak liza tgk...

    ReplyDelete
  7. salam kak Ct....kalau kita xletak kaler jadi warna apa ye pudingnya n satu lagi...kak Ct xnak ke buat GA kasi hadiah sudip ajaib kak Ct tuu, berkenan saya tengok..kui...kui...kui....

    ReplyDelete
  8. salam kak CT, wahhh memang manis pn tengok puding nih. Dimakan ketika sejuk di waktu panas, perghhh bestnyer..

    ReplyDelete
  9. Eeer...Geram nya tengok puding tu...rasa nak terkam jer.....hihi
    Salam perkenalan drpd : suteraungu87.blogspot.com

    ReplyDelete
  10. lama tak makan puding teringin pulak..nyaman je pandang puding kacang akak..

    ReplyDelete
  11. Salam Kak CT,

    Nampak segaaaaaar sekali pudingnya apalagi dimakan ketika matahari terik...yum!

    ReplyDelete
  12. eee.. lapar la pulak ...

    btw ... u have so nice blog ...bleh sy follow u? if can pls follow me back ya.. thx =_=
    http://slapmestore.blogspot.com/

    ReplyDelete
  13. thank you so much for the recipe, kak! our family love it so much! xD
    i posted the picture on my blog, feel free to drop by :D
    http://raf-selinda.blogspot.com/2014/05/pandan-green-bean-pudding-puding-kacang.html

    ReplyDelete
  14. I am glad to be one of many visitors on this great website (:, thanks for posting . There are so many fun and exciting things to do and experience around the world that I thought I'd put together a list of my favourite Things to do for all travelers

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...