Saturday, March 7, 2009

Cinnamon Roll



Ini percubaan pertama utk membuat roti. Tapi roti ni agak glamer sket sebab buh dalam paper cup...hehe. Aku nampak resepi ni kat blog Cik Mat Gebu lama dulu tapi masa tu belum berani nak cuba lagi. Malam tadi baru nak try-try buat dan inilah hasilnya. Kalau tengok kat resepi Mat Gebu, dia gunakan kulit limau tapi aku gunakan kismis ikut seperti resepi Mat Gebu yg asal. Jom layannn..


CINNAMON ROLL
(Resepi dari Cik Mat Gebu)

Bahan utk Doh:
400 g tepung roti (high-protein flour)
100 g tepung halus (Hong Kong Flour)
100 g gula halus (gula kastor)
5 g garam
20 g susu tepung
1/2 camca teh bread improver
1/2 camca teh bread softener
1 biji telur gred B, dipukul sedikit
11 g instant yeast
40 g shortening (lemak sayur)
250 ml air

Bahan untuk Inti:
3 camca besar mentega, dicairkan
1/4 cawan gula perang*
1/2 camca teh serbuk kulit kayu manis*(*digaul rata)
1 cawan kismis

CARA MEMBUATNYA :
  1. UNTUK DOH :- Satukan semua bahan2 untuk doh kecuali lemak sayur, uli hingga menjadi doh. Masukkan lemak sayur dan terus menguli 15 - 20 minit hingga mendapat doh yang lembut dan kenyal. Bulat2kan doh, alih dalam bekas besar dan tutup dengan plastic cling dan biar 1 jam atau hingga doh naik sekali ganda. KAEDAH LAIN :- Masukkan semua bahan untuk doh dalam Bread Maker dan pilih setting untuk doh. Tekan "ON" dan biar hingga siap.
  2. UNTUK CINNNAMON ROLL :- Keluarkan doh, tumbuk untuk buang udara, leper2kan dan bahagi doh kepada 2 bahagian. Ambil satu bahagian, canai sehingga menjadi empat segi (rujuk gambar dlm entri CMG), sapu dengan mentega cair, tabur bancuhan gula perang tadi rata2, kemudian tabur kismis. Gulung seperti swiss roll. buat ketat2. Kemudian potong sama besar kepada 8 bahagian, susun atas loyang yang telah disapu dengan sedikit mentega dan tekan sedikit biar leper, kemudian bubuh dalam paper cup bersaiz besar. Buat kaedah yang sama pada baki doh tadi.
  3. Rehatkan 45 minit dan bakar dalam oven yang telah dipanaskan pada suhu 180C, selama 15 - 20 minit. Bila masak, sapu mentega atas permukaan roti. Boleh dihidangkan bersama teh atau kopi......


2 comments:

  1. blh bayang kct uli roti tumesti bergegar satu badan.kah1kah!kah!tu la kecik sangatttt!!!!!ops!nak roti tu skali ngn munga kat tepi tu!leh mkn ke????hahaha

    ReplyDelete
  2. kahkahkah..ann tu ler dok uli sampai lenguh satu badan,naik demam k.ct ko ni tau :)

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...