Wednesday, February 15, 2012

Kuih Bakar Pandan



Assalamualaikum... Salam ceria dan salam sayang untuk semua pengunjung setia Dapur CT. Hari ni kita bersarapan dengan Kuih Bakar Pandan, antara kuih-muih melayu yang mudah di buat dan menepati selera kebanyakan orang. Bermacam-macam versi kuih bakar macam ni yang ada. Selain bakar pandan, ada bakar jagung, bakar ubi kayu, bakar keledek dan beberapa macam lagi. Dan walaupun nak membuat kuih ni mudah tapi tak banyak jenis kuih bakar macam ni yang pernah CT buat. Padahal nak membuatnya sekarang bukannya susah macam dulu, terutamanya bakar pandan.





Teringat zaman-zaman mak kita dulu, kalau nak buat bakar pandan kena hiris daun pandan tu halus-halus kemudian tumbuk dengan batu lesung sampai lumat dan halus. Dan kalau nak buat kuih bakar ubi kayu pulak, kena parut ubi tu sampai naik lenguh lengan dibuatnya. Zaman sekarang ni senang aje, masuk dalam blender, tekan aje dah siap halus. Jadi tak ada alasan untuk tidak cuba untuk membuatnya kan hehehe.





Okeylah, terpanjang pulak CT bercerita, kita pergi terus pada resepi ni yang CT ambil dari Joayee MyR. Memang sedap kuih bakar ni. Kalau nak lagi sedap tambahkan sedikit masa membakarnya supaya garing kat kerak tu lebih sedikit. Pada yang berminat, selamat mencuba ye. Daaaa..

Kuih Bakar Pandan
Sumber asal : MyR Joayee
Resepi diolah: Che CT


Bahan-bahan : (untuk hidangan 6 orang)
1 cawan gula
1 cawan jus pandan (atau air + pandan essence)
2 cawan tepung gandum
2 1/4 cawan santan (atau 1 can santan-450ml )
2 sudu kecil butter
3 biji telur
1/2 sudu kecil garam
Sedikit pewarna hijau
Bijan jika suka

Cara-cara :
1. Campurkan semua bahan-bahan dan blend sampai sebati.
2. Masukkan 2 susu kecil minyak dalam loyang .
3. Panaskan loyang dalam oven. Bila minyak dah panas, masukkan mixture kuih tadi, taburkan bijan.
4. Bakar 180'C sampai brown atau garing - lebih kurang 50 minit.








26 comments:

  1. salam kak CT..moninggggg.Laparnya pagi2 ni bila singgah & nampak kuih bakar pandan akak nie :D

    ReplyDelete
  2. aduhhhh..pepagi tergoda tengok kuih bakar pandan....
    sedapppnya.....
    terus lapo tau..he3

    ReplyDelete
  3. Salam kak CT!!! weeeeeee..lama tak buat kuih bakar pandan! mmg sedap! akak tgglkan kita yg hangus2 ya :D

    ReplyDelete
  4. salam CT

    nampak kuih bakar pandan CT terus teringat kat mak ita...
    kuih fav yg mak ita paling suka buat..
    ita suka bau dia yg harum tu.. kalau masak satu rumah berbau harum pandan

    lapar pulak terasa bila nampak kuih Ct ni..
    gambar pun cantik sangat..
    Acuan kuih pun cantik CT
    sukanya...

    ReplyDelete
  5. kak CT...kueh peberet sy nih....suke3x..

    sy pon suke resepi Joayee nihh...marbelesss....

    ReplyDelete
  6. salam CT...singgah pagi2,terjumpa pulak kuih bakar pandan ni aduh terus lapar perut....tentang kerak tu bhg yg sgt sedap...harus dicuba ni...cantik acuan CT.

    ReplyDelete
  7. Pagi Kak Ct.. Melly tumpang makan pagi di sini yah. lepas itu melly bantu siapkan makan siang di dapur nya akak..hehe

    ReplyDelete
  8. CT nak ckit kuih bakar pandan... sedap nampak... pic pon sgt cantek...

    ReplyDelete
  9. hummmmm wanginya bau sampai ke kajang kak...bak 2 ketoi yg versi hangit hangut kak ye?!

    tengok pics akak ari ni rasa sgt2 calm je, mungkin sebab ijo? ke aku dh kena penyakit Hamka anak kak Yatie ni? Heeee

    ReplyDelete
  10. sukanya..............pada gambar nya dan kuih nya tengok je dah tahu wangi n sedap nak kena cuba ni?

    ReplyDelete
  11. Sedapnya kuih bakar pandan ni. Cantik gambar akak.

    ReplyDelete
  12. Alaa..la.. tomeinya kejadian kuih bakar akak ni. Berlekuk kat tengh tu. Suka Naz tgk. Naz suka yg berkerak2 tu kak.. Best.

    ReplyDelete
  13. alahai sedapnya tgk kuih bako ni...tomei2...

    fav sya juga ni...suka makan masa panas2 tu...dlu mak selalu buat kuih ni...kat kerak2 la selalu menjadi rebutan...hehehe

    skrg ni kena wat sdri la...tq kak resepi

    ReplyDelete
  14. mmng kuih kegemaranku...tulah walau senang kdng2 malas nak buat..kalau dpt rasa kuih akak yg comel ni bestnya....terliur je di buatnya..

    ReplyDelete
  15. salam..
    wah nmpk comel n sedapnya.. jue suka kuih bakar ni.. lemak, lembut jekn.. nnti blh la jue try..

    ReplyDelete
  16. Salam pagi rabu...wah sarapan kuih tradisional nie...sedap dengan secawan kopi panas.Sambil melayan gambar gambar Ct...yang cantik nie teruja pulak nak buatnya.

    ReplyDelete
  17. salam c.ct..
    kakna tak pernah cuba kuih ni.mungkin kuih ni bukan kuih utara.jarang jumpa
    mesti kena cuba,tengok ramai yg buatnya.

    ReplyDelete
  18. dah lama x buat kueh bakar ni..terliurlah pulak

    ReplyDelete
  19. Selalu lewat sampai....ingatkan nak ngendeng kuih bako...ada lagi ke dik CT sayang...cantik bila buat dalam acuan kekecik cam ni...akak suka...akak kalau buat kuih bako ni suka letak cinnammon...memang fav kuih ni....gambo cantikkkk menggoda...akak sukaaaaa...:)

    ReplyDelete
  20. kakak......jatuh hati ni,,nak buat eh nanti..sedapnya... :)

    ReplyDelete
  21. Assalam CT cayang...amboiii cantiknya kuih bakar pandan dia...akak pun suka sgt dgn resepi Joayee ni...adeei tiba2 rindu pulak kat Jo...kan ke bagus kalau dia kembali berblogging kaan.... CT, tengok gambar tu cantik sungguh laa..maklum isteri CM Photographer...heheee... Nnt buka kelas foto lak taaau...hehe

    ReplyDelete
  22. Salam kenal Kak CT...dari blog Masam Manis aku berkunjung ke sini. Ternyata blog akak kereeeen sekali. Suka lihat foto foto cantik ditambah dengan props yang cantik pula...aku sudah bookmarked resep ini pingin dicoba. Thanks for sharing!

    ReplyDelete
  23. akak ct cayang...
    aduuh!! mmg comel ler kuih bakar pandan tu akak... geram plak diana tgk...

    ReplyDelete
  24. comelnya kueh bakar tu kak ct .. kiut jer.

    ReplyDelete
  25. Cantiknya kuih bakar pandan tu Ct... ada bijannya lagi, teringatlah kuih kegemaran bonda Amie...bahulu kemboja!

    ReplyDelete
  26. sabtu lepas saya buat kuih bakar pandan nie - wangi dan sedap. Terima kasih kerana kongsi resipi.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...