Friday, May 4, 2012

Bingka Labu Berjagung


Assalamualaikum... Salam manis, salam ceria dan selamat pagi semuanya. Bagaimana pagi ni, sihat hendaknya ya. Alhamdulillah itulah yang sering CT doakan untuk semua teman-teman CT tak kira walau dimana pun berada. Pagi ni CT ingin kongsikan menu yang pernah CT buat sebelum ni tapi sudah agak terlalu lama dulu. Masa CT buat kuih bingka tu di SINI ialah pada tahun 2009 dulu. lama dahhhh kan... dan masa buat kuih ni dulu, CT ambil gambarnya mengunakan kamera digital compact NIKON yang dah rosak tu. Untuk yang kali ni dah nampak lain sebab gambarnya dah diambil guna kamera DSLR pulak. Kiranya ni resepi lama yang penampilannya sudah dinaik taraf lah ni hehehe.


Untuk resipi yang dulu tu CT buat ikut resepi dari MyResipi. Tapi yang ini pula CT ambil dari blog DTS Mat Gebu, hanya CT tambahkan sukatan jagung cream didalamnya. Emm... sedap manis jagung dan lemak santan serta labu tu memang terasa. Kalau ada teman-teman yang dah pernah mencuba resipi dari Mat Gebu ni mesti tahu akan kelembutan dan kesedapan kuih bingka ni. Tapi Labunya CT letak sikit aje sebab dah tak banyak yang tinggal dalam stok, jadi CT letak sekadar berapa yang ada ajelah, tapi menjadi juga kuih bingka ni... Alhamdulillah.


Kalau nak diikutkan CT sekeluarga memang suka pada kuih-kuih bingka macam ni. teringat masa duduk dikampung, bila arwah Mak tengah bakar kuih bingka CT akan tunggu mengadap kuih tu sampai sejuk. Dan selepas tu CT akan siat bahagian kerak kat belah dalam tu dulu hehehe. Sebab kalau di kampung dulu arwah Mak CT akan bakar atas dapur, bukan guna oven, jadi kerak tu pastilah tebal, itu yang sedap dan harum aje baunya.


Sekarang ni mana dah nak cari orang 'rajin' membakar bingka atas dapur. Masing-masing nak cepat dan bakar dalam oven aje, termasuklah CT juga hehehe. Nanti nak cuba jugalah bakar atas dapur mesti sedap. Tapi sebelum nak buat macam tu kena pastikan ada alas loyang untuk diletak atas api tu ya, alahhh... alas yang ada lubang kat tengah-tengah yang selari dengan acuan kuih yang lubang tengah tu. Kalau teman-teman ada yang tahu dan ada simpan alas kuih bakar tu bolehlah kongsi pada teman-teman yang ingin melihatnya ya. CT dulu ada tapi tak tahu mana dah CT letak. Tapi kalau tak ada pun tak apa boleh juga tenggek atas dapur tu guna api sederhana aje. CT balik kampung nanti CT nak ambik. Rasanya memang ada tersimpan elok-elok kat kampung tu. Sayang nak buang benda lama-lama macam ni sebab ada kemungkinan suatu hari nanti kita akan cari sebab nak guna balik, betul tak... betulll. Macam pinggan dan teko lama juga, sekarang dah susah nak jumpa. Kalau ada pun, dah mahal harganya. Tapi kalau dah cari tapi tak jumpa juga, bolehlah bertandang ke Sedenak ke rumah Mat Gebu. Bolehlah kecek kat Mat Gebu mintak beli satu hehehe.


Okey panjang lebar dah ni, CT ucapkan terima kasih pada Mat Gebu yang berkongsi resipi ni pada kita semua. Semoga sentiasa dimurahkan rezeki Mat Gebu... Aminnn. Jika ada yang ingin mencuba resipi Kuih Bingka Labu Berjagung ni, silakan ya. Sampai jumpa lagi, salam manis dari CT. Daaa....


Bingka Labu Berjagung
Resipi : Mat Gebu
Di Olah : Che CT

Bahan-bahan :
380 gram labu manis - kukus hingga lembut dan lecek hingga hancur
500 ml santan
4 biji telur gred B
200 gram tepung gandum
150 gram gula halus
1 camca teh esen vanilla
1/2 camca teh garam
3 sudu besar jagung cream dalam tin
Bijan secukupnya

Cara-cara :
1. Panaskan oven pada suhu 200 C, lenser tin berukuran 8 inci bulat dengan mentega, alas dengan aluminium foil, biar lebih sedikit supaya senang dikeluarkan nanti. Ketepikan.
2. Dalam satu bekas, satukan semua bahan di atas kecuali labu lecek, bijan dan esen vanilla, kacau rata dengan whisk hingga gula hancur, tapis adunan tadi.
3. Masukkan labu lecek, jagung cream dan esen vanilla, kacau rata.
4. Tuang dalam loyang dan taburkan bijan rata-rata. Bakar selama 45 - 50 minit atau hingga permukaan kelihatan sedikit berkerak.
5. Bila kuih sudah masak, keluarkan dari oven dan biarkan sebentar.  Kemudian boleh tarik keluar dari loyang. Sejukkan dahulu sebelum dipotong.

 

22 comments:

  1. Salam kak CT!! pagiiiii!! nostalgianyer dulang yg kat bwh tu kak :D mak kita byk betul dulang tu, kalau buat kenduri yasinan selalu yg keluar dulang zaman2 dulu tu hihihi... skrg pun ada lagi :D bestnyerr binga labu berjagung, kalau kita korek jagung2nyer dulu :D

    ReplyDelete
  2. salam kak ct
    he hhee sama dgn ika...tang dulang tu yg mahal kak..terasa2 nostalgianya..kuih tu pun sedap ada jagung lg..:)

    ReplyDelete
  3. salam kak ct comel harap sihat2 ye...wooo rajinnya akk buat bingka labu...bingka akk npk cun le...dlmnya npk isi labu...suka kuih yg lembut2 cam ni....

    sesuai dgn hidangan dan pinggan bunga kangkung tu

    ReplyDelete
  4. Aslmkum Kak Ct..
    Kalau sue kan..sue suka part kerak2 dia tu.Part tu yg sedap. Part yg tengah tak best..Tp pilih juga..nak yg ada jagung banyak..Kikiki..Bangyak betul songehnya kan..
    Talam tu kan..tak mo komen dah..ika dah komen..Kat rumah sue pun ada satu..tu pun ambik mak punya..kikikiii

    ReplyDelete
  5. salam CT wah antik talam tu kata orang kedah,sama jugak akak suka tang kerak2 tak bagi yg isi pun tkpa dpt kerak sedap oooo

    ReplyDelete
  6. salam k.ct..sedapnya bingka jagung tmbh dgn labu mst sgt2 sedap..nak nak

    ReplyDelete
  7. Assallamualaikum kak CT..

    Mula2 nk ucapkan tahniah walaupun agak lewat kerana sekali lgai terpilih untuk menghiasi dada majalah AROMA.. Tahniah kak!

    Bingka labu... ada jagung lak tu. Mesti sedap gabungan kedua rasa ni.

    ReplyDelete
  8. Salam kak Ct,
    sedapnya kuih....kuih naik taraf tu...hehe...
    tp mmg cntik le...gmbar dulang yg kat bwah tu yg mahal tu...ssh nak dpt dah dulang lama cmtu....

    ReplyDelete
  9. asslm Kak CT...sori agak lewat utk mengucapkan tahniah...akak sekali lg muncul di majalah Aroma edisi hari ibu yer...

    wah kak...sgt klasik ni...tang dulang tu yg xtahan...dh pyh dh nk jmpa ni...kuih bingka tu tgk pon dh tau sedap dh...

    ReplyDelete
  10. Salam CT...yang ini akak memang suka oooooo buat minum petang...memang syok

    ReplyDelete
  11. Salam kak CT cayangggg....
    sabar jerk nengok bingka akak tu..
    cantikknya warna...
    mengeliurkann...

    ReplyDelete
  12. Ermmmm....lemak berkrim... syiokkknyaaa.... yummy!!

    ReplyDelete
  13. 2 variasi ; labu n jagung tu mmg sedap..kombinasi yg mantap.sy mmg suka 2 benda ni..

    ReplyDelete
  14. Salam Kak CT,

    Waduuuuh, sedap banget bingka Kak CT, rasanya pingin segera membuatnya. Ada labu lecek di kulkas...tapi tak ada jagung krim. Semoga tetap bisa jadi...makasih sharing resepnya Kak...

    ReplyDelete
  15. salam kak CT ^^ cantik nbtul kaler kuning bingka nih. tun kalau labu2 ni mmg minat sgt laa. nmpk gaya kene gi beli labu jugak ni, stok lama dh habis.

    ReplyDelete
  16. salam kak ct..cantik bingka ni, pasti rasanya juga sedapkan..jauh beza yang ni dengan yang kat ct buat tahun 2009 tu,..dari segi persembahan dah banyak peningkatan =) tahniah ye kak ct.

    ReplyDelete
  17. CT cayangggg...rajinnya membingka...lama x makan apa2 jenis masakan dr labu nih...takut angin la kononnya...walhal kalau emak buat sayur ke, bingka ke, talam ke, akak bantaiii jer, ok lak...hehehe

    ReplyDelete
  18. Selamat pagi Kak Ct,
    amboi..pepagi dah godain gue..ngeces tau tengok bingka labu ni..tapaw sikit buat Rahel ye..

    ReplyDelete
  19. kak CT, sedapnya...
    terliur tengok pinggan & teko bunga kangkong tu hi..hi...

    kalau depan mata ,au saya belek teko dulu lepas tu baru ngap kuih tu ha..ha...

    ReplyDelete
  20. Assalamualaikum Kak CT,
    adoyaiiii tak tahan tngk bingka labu jagung ni, mmng gandingan yg mantap..cer rasa seketoi..geram je tngk...kuih kegemaran Yatie ni..

    ReplyDelete
  21. aslmkum CT.. huu.. sedap n cantik.. mcm menatap majalah pulak rasanya..

    ReplyDelete
  22. Salam Sis CT...nak cakap ni jer...
    cantek dan sedap sangat nampak bingka tu...

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...