Friday, August 10, 2012

Biskut Bintang Ala Patrick


Assaalamualaikum... Salam manis dan salam ceria buat semua teman-teman CT. Alhamdulillah,  dalam diam-diam dah beberapa jenis biskut yang sempat CT buat untuk hari raya nanti. Macam teruja pulak nak beraya rasanya bila sana sini dok menayang biskut kan. Termasuklah CT juga, mula-mula ingat tak nak buat banyak-banyak sebab takut membazir nanti. Tapi bila IBU mertua kata tahun ni dia tak buat biskut dan dengan keadaan mertua yang tak berapa sihat kebelakangan ini, jadinya CT buatkan lebih sedikit untuk dibawa pulang ke kampung nanti.


Resepi biskut kali ini CT buat biskut ala-ala geng Spongebob yang berbentuk tapak sulaiman tu atau lebih dikenali dengan nama Patrick hehehe. Mula-mula tak terpikir pun nak mendeco biskut tu jadi Patrick. CT dok main terap biskut tu guna acuan bentuk bintang. Bila anak-anak kata "..macam bentuk Patrick lah Mama.." CT pun apalagi haa... terus ke dapur dok mengadun gula aising dan beramai-ramailah anak-anak CT menolongnya. Alahai...  macam-macam bentuk dah keluar hehehe. Untuk pengetahuan semua adunan ni tidak mengunakan telur ya, CT bagitau awal-awal sebab takut ada yang ingat CT lupa nak letak. Maklumlah tengah puasa ni kadang-kadang kita jadi lupa, sebab lapar agaknya. Tapi yang ini bukan CT lupa tapi memang tak letak ye.


Seronok pulak CT rasa bila anak-anak suka hasil yang dibuat menjadi dengan cantik. Dan CT pun suka bila anak-anak turut mengambil bahagian dalam menjayakan projek biskut ni hehehe. Resipi biskut ni CT ambil dari adunan Biskut Vanila Bercoklat dari satu website minah saleh. Tapi CT olah resepi tu menjadi seperti biskut biasa aje yang mudah untuk diterap. Dan adunan tu CT tambahkan sedikit jumlah tepungnya nak jadikannya tidak terlalu lembik sangat. CT ucapkan terima kasih kepada si minah saleh penyumbang asal resipi ni, moga dihalalkan. Dan telah CT alih bahasa untuk kemudahan semua.


Adunan ni kalau kita terap guna acuan yang sedang dapatlah dalam 1 balang gitu. Kalau terap acuan kecil sedikit dapatlah 1 balang setengah kot. Senang cerita, kalau nak dapat lebih lagi, gandakan ajelah adunan tu ya. Jika ada yang ingin mencuba bolehlah rujuk pada resipi yang telah CT letakkan dibawah. Kalau nak buat ala-ala macam CT ni pun boleh juga, untuk  menarik minat anak-anak kecil yang bertandang kerumah hari raya nanti kan.

Sehingga bertemu lagi, pesanan dari CT, berhati-hati selalu ketika didapur ya, jangan seronok memasak sampai hangus pulak biskut dalam oven tu nanti hehehe. Selamat mencuba, sampai jumpa lagi dan salam manisss dari CT. Daaa....


Biskut Bintang Ala Patrick
Resepi olahan Che CT

Bahan-bahan :
200 gm butter
80 gm gula aising
2 sudu besar tepung kentang / tepung beras
300 gm tepung gandum
2 sudu besar parutan kulit oren
60 ml jus oren
Sedikit pewarna pink

Hiasan Gula Aising :
2 cawan gula aising - diayak
1 biji putih telur
1 sudu besar jus lemon

Cara-cara :
1. Panaskan oven suhu 180C selama 15 minit. Alas dulang pembakar dengan 2 helai kertas minyak yang digris sedikit shortening dan ketepikan.
2. Putar butter dalam mangkuk sehingga kembang dan ringan. Masukkan gula dan putar lagi sehingga putih berkrim.
3. Masukkan jus oren dan parutan kulit oren berselang seli dengan tepung yang telah diayak sehingga menjadi doh yang lembut. Bungkus dalam plastik bersih dan biarkan dalam peti sejuk 30 minit.
4. Keluarkan doh dan taburkan sedikit tepung atas meja dan canai doh senipis 1/4 inci dan terap dengan acuan pilihan. Susun dalam dulang dan bakar selama 15-20 minit sehingga perang keemasan ditepinya.
5. Sejukkan 2 minit atas dulang dan pindahkan atas rak dawai sepenuhnya. Bila dah sejuk baru boleh dipaipkan gula aising atasnya. Dan simpan dalam bekas kedap udara.

Gula Aising :
1. Satukan semua bahan dan kacau sehingga rata dan sebati. Letakkan pewarna kacau rata dan masukkan dalam pipping beg. Gunting sedikit hujungnya dan paipkan pada biskut.


16 comments:

  1. Assalammualaikum ct dan selamat pagi. Hari ni entry akak tentang buku ct lagi, muffin pisang..hehe.
    Oven terbakar, kuih terbakar ok lagi, jangan dapur gas terbakar...huhu...naya tu.
    Patrick tu comel jek, sib baik ada pakai seluar mandi.

    ReplyDelete
  2. Comelnya (^_______^) Kreatif la akak ni. Kita bookmark resepi ni, nak buat kuih raya patrick juga.

    ReplyDelete
  3. alo..alo comelnya Ct.. hehe
    ni kalau Dalili nampak mmg dia suka sangat ni.. hari tu pun dia minta ita buat biskut angry bird.. haha yg tak tahan nak dok melukis satu-satu tu.. boleh jam pinggang ni.. ^_^

    ReplyDelete
  4. comelnyer si Patrick ni.. nak ty cik CT, jus lemon yg ready made jual kat cold storage tu boleh guna jugak ke atau kena freshly squeeze dr buah lemon?

    ReplyDelete
  5. Comelnya... lucu pun ada tengok senyum dan jelingan matanya... tapi menghiburkab!

    ReplyDelete
  6. asslm Kak Ct cyggg...amboiii2 kak rajinnye...QH mmg xsmpat la nk deco2 biskut mcm tu...wt yang simple2 aje...mesti biskut ni akan abis dlu nti...

    ReplyDelete
  7. cantikknya sekut patrick tu kak ct...
    kretifff la akak ni...

    ReplyDelete
  8. ahahahaha! kak ct! tergelak saya bila mula2 bukak resepi ni tadi..kikiki..comelnya patrickkk...

    ReplyDelete
  9. Salam CT,

    Halus kemas lagi cantik biskut berbintang ala Patrick dimana memerlukan ketelitian&kesabaran yang kebal, Ratna tidak ngerti menyedia kan biskut yang ber-icing sebagai decor-nya maka itu tidak pernah memcuba lagi-lagi pasti memerlukan masa yang lama ketika mendecor rupa paras Patrick tersebut dimana ada yang tersenyum, terkejutan dan tersedih gitu...

    Nampaknya disana sudah bermula dengan meriahnya penyempurna kan segala bagai biskut raya juga persediaan selainnya... sejuk dan nyaman serasanya Ratna ketika masa menatap&membaca dari para bloggers semua dengan persiapan bakal menyambut hari raya IdilFitri yang bakal disambut dimana bulan Ramadhan hampir surut hari-harinya yang akan sampai ke penghujung petanda tamat dan sempurna ibadah berpuasa, Insya'Allah...

    Selamat berbuka puasa buat CT seisi keluarga, salam manis semanis madu.

    ReplyDelete
  10. Hi Patrick.! . Heheheeee. . Comeiii tau kak. (^_^)

    ReplyDelete
  11. Very cute cookies, WOULD LOVE TO BAKE THIS TOO,

    ReplyDelete
  12. ni kalau anak2 sy nampak mesti teruja punya kak...mesti dok belek n gigit sikit2 bagi lambat abis..

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...