Thursday, November 17, 2011

Meatballs in Tomato Sauce




Assalamualaikum.... Bersua kembali dari Dapur CT semoga semuanya sentiasa ceria dan sihat2 selalu hendaknya. Seperti dijanjikan semalam, hari ni CT kongsikan satu lagi resipi yang belum pernah CT buat dan sesuai digandingkan dengan hidangan spaghetti. Kiranya ini yang pertama kali juga CT mencuba, jadi CT rasa macam ada sesuatu yang kurang dalam menu sos tu. Tapi tak kisahlah sebab ini yang pertama mestilah ada sedikit kekurangannya. Di lain kali akan ditambah sedikit lagi serbuk lada hitam seperti yang disaran kan oleh suami CT agar ada rasa pedas sedikit.

Resipi ni CT ambil dari blog Ijan blogresipi. Terima kasih ya Ijan kak CT mintak izin nak letakkan resipi ni dalam Dapur CT untuk rujukan dilain kali. CT copy jer dari blog Ijan, jika ada yang suka dan ingin mencuba, silakan ya :)


Meatballs in Tomato Sauce
Resipi : Ijan Blogresipi

Bahan untuk meatballs:
500 gm daging lembu kisar
1/2 teaspoon serbuk jintan manis
1/2 teaspoon serbuk ketumbar
1/2 teaspoon serbuk cili
2 genggam breadcrumbs
1 telur -kite tak letak
1 tablespoon daun oregano kering/fresh
1 tablespoon daun rosemarry dicincang
garam secukup rasa
1 teaspoon serbuk blackpepper

Bahan untuk tomato sos:
1 tin tomato cincang
1 biji bawang besar di cincang
1 bawang putih dicincang
1 teaspoon daun oregano kering
garam secukup rasa

Bahan untuk dibakar:
mozarella cheese
grated parmesan




Cara penyediaan meatballs:
Campur semua bahan dalam bekas besar. Gaul sebati. Bentuk2 kan meatballs sebesar bola ping-pong sehingga habis. Dalam kuali, panaskan sedikit minyak (guna dlm 5 camca besar) dan goreng semua meatballs sekaligus. Goreng lebih kurang 5 minit sehingga rata disemua bahagian.

Cara penyediaan sos tomato:
Panaskan sedikit minyak dlm kuali/periuk. Goreng bawang besar dan bawang putih hingga layu. Masukkan tomato, oregano dan garam. Gaul sebati dan biarkan mendidih. Tutup api.

Cara penyediaan akhir:
Pindahkan sos tomato ke dalam bekas yang sesuai untuk di masukkan dalam oven. Susun meatballs di dalam sos tomato tersebut dan taburkan mozarella dan grated parmesan cheese di atasnya. Bakar pada suhu 220'C selama lebih kurang 15 minit atau sehingga bahagian atas nya bewarna kekuningan.







P/S - Kamera Klasik ke-8 kepunyaan my laling yang CT interframekan sebagai props bersama resepi kali ini ialah Bencini Comet II.

16 comments:

  1. assalam kak CT..sedapnya kak...suka pasta ni..kalau mkn suka meatball byk..hehe cantikla gambar akak dgn camera klasik yg berposing lagi:)

    ReplyDelete
  2. CT, mcm meatball tu kesukaan anak akak tp ibu dia tak gemar la pulak....
    Cantik kamera tu, mcm berkenan je.

    ReplyDelete
  3. selamat pagi Ct,
    tiap kali datang rumah Ct mesti dijamu hidangan yang lazat-lazat....balik pun dengan perut kenyang dan pelbagai idea memasak yang diperolehi...terima kasih Ct! Suka sangat nampak MiTS tu... ngencessss!!!

    ReplyDelete
  4. Selamat pagi Ct,
    wah pagi pagi di jamu mata dengan meatball ...sedapnya . My fav la makanan nie sebab kaya dengan cheese.

    ReplyDelete
  5. salam ct..waduh2..pepagi d memanggil2 meetball ..akak baru berkira2 mcm tingin nk wat..bila npk terus masuk dapur ct..sib baik dh pernah wat sekali dulu..mmg mebeles...tp akak amik resepi dr hana ..yg ni resepi mcm simple..yg akak wat tu byk gak bhn2 nye..yelah berbagai2 resepi mengikut keperluan yg ada didapur kan.

    ReplyDelete
  6. oopss..sory ct..bila semak resepi yg sama..dh x ingat..dulu wat mcm byk je bhn2..almaklumlah...hehehe

    ReplyDelete
  7. waduhhh pepagi dah tengok meatball ni, sedapppnyeeeeee

    ReplyDelete
  8. hamboiiiii....demam western ke? nak sikit...!

    ReplyDelete
  9. Selamat pagi Kak Ct
    adoi..pandai betul goda orang pepagi ni...emm sedap sedap..tengok je la..

    ReplyDelete
  10. Assalam ct, cantik gamabr tu lagilah berselera kita tengok spaghetti yang ct masak ni..dah lama juga tak masak spagehtti..kecurlah pulak bila tengok..huhu

    ReplyDelete
  11. CT...
    Saje je nak goda2 kak cek pepagi ni ek...ayoooo....gambo cantik...set pinggan cun....menunya lagila bestnya....tutup pizza hut pas ni...he he...tak nak pelawa kak cek rasa ke....:D

    ReplyDelete
  12. emmm..sedapnyer k'CT...yg ni ida lum pernah buat lagi sbb kemalasan la pulak nk gentel2 bebola daging tu dulu he..he...

    ReplyDelete
  13. Kak Ct,adeiii nmpk sodap sungguh,sy kalo wat spaghetti bolognaise mesti letak cili kisar byk2 cikit,sbb pedas2 baru sedap kan.

    ReplyDelete
  14. sedapnya meatball...kita suka...hehhehe..dah lama btul saya tak buat bebola daging ni...

    ReplyDelete
  15. sedaaaapnya meatball tu akak ct... mmg suka makan ngan spghti.. gambar2 pun nampak cantik sgt.. tgk pun mnyelerakan..

    ReplyDelete
  16. salam yg nie untuk brape org makan?

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...