Sunday, February 21, 2010

Prune Muffin




Salam untuk semua... apa agaknya yang dihidangkan untuk insan2 tersayang dirumah hari ni ya. Dah berapa hari yg lepas aku buat kuih-muih untuk anak2 dan suami, tapi hari ni nak ubah selera buat muffin jer. Dah lama rasanya aku tak buat muffin, tu yang terjadinya muffin prune ni. Resepi asalnya ialah muffin strawberi, tapi aku olah jadi muffin prune, pandai2 jer aku kan hehehe. Maaf ya cik mat, K.CT ubah nama jer, tapi masih kekal bahan2 yang asal cuma ganti buahnya jer. Dah Mat kata resepi ni mudah, ringkas dan bole dipelbagaikan... jadi buat ler muffin prune ni. Cuma buah prune nya dok sembunyi lak dalam tu, macam takut jerr nak tenggek kat luar hehehe. Resepi diambil di MyResepi.com dari Cik Mat Gebu, terima kasih ya. Macam biasa lah CnP jer ya hehehe.


Prune Muffin
Sumber dari MyResepi.Com

Bahan-bahan: (12 biji muffin)
85 gm mentega
85 gm gula halus
2 biji telur Gred A
175 gm tepung gandum*
10 gm baking powder* (CT letak 1/2 sudu teh)
80 ml susu segar
5 biji strawberry, dicincang halus (CT ganti dgn buah prune)
1/2 camca teh strawberry emulco (letak sedikit pewarna kuning)
(Bahan bertanda* - digaul dan diayak)

Bahan untuk hiasan:
6 biji strawberry, dibelah dua (CT gantikan dengan buah prune)
Krim putar secukupnya


Cara-cara:
1.Pukul mentega dan gula hingga berkrim. Masukkan telur satu persatu sambil terus memukul hingga kembang dan gula hancur. Masukkan strawberry emulco. Pada kelajuan sederhana, masukkan tepung berselang seli dengan susu segar hingga habis. Dengan menggunakan spatula masukkan cincangan strawberry dan gaul hingga rata.
2. Masukkan kesemua adunan ke dalam piping beg (atau gunakan plastik yg bersih dan tidak bocor).
3. Gunting bucu plastik (jangan terlalu besar), paipkan ke dalam acuan muffin berlubang 12 yg telah dilapik dengan paper cup. Isikan 3/4 penuh.
4. Masukkan ke dalam oven yang telah dipanaskan pada suhu 175C, selama 20 - 25 minit. Bila masak sejukkan muffin diatas redai. Hiaskan dengan krim putar dan belahan strawberry. (ct hias dengan buah prune jer).

2 comments:

  1. salam kak CT!! lama tak jenguk umah akak. busy2 gitu.hihihi

    muffin ada lg ke..?? nak sikit!!! sy plan nk buat gak muffin prune ni, sampai la ni x buat2. prune pun masih tak bukak lagi.hihi

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...