Sunday, August 30, 2009

Kuih Cara Manis




Ini menu kuih yg aku buat utk juadah berbuka hari ni. Simple dan senang jer nak buat kuih ni. Saiz dia pun tak besar jadi boleh sekali ngap jer masuk dalam mulut.. tapi tunggu bila dah sampai waktu berbukalah yer. Jom kita layan resepi ni. Aku CnP dari MyResepi.com jer hehe..


Kuih Cara Manis
Resepi dari Junjs11 MyResepi.com

Bahan-bahan: (utk 12 biji kuih)
100gm tepung
200ml santan sederhana pekat/susu segar
1 sudu besar jus pandan (boleh diganti dgn esen pandan)
1 biji telur
1/2 sudu teh garam
beberapa titik pewarna hijau
gula sebagai inti

Cara-cara:
1. Campurkan tepung, santan, telur dan garam. Kacau rata. Kemudian masukkan jus pandan dan pewarna hijau sedikit. Jika terlalu berketul, tapis.
2. Panaskan acuan, lengser ngan minyak. Masukkan adunan tepung, biar sekejap, masukkan 1/2 sudu teh gula atas setiap satu kuih dan tutup acuan sebentar.
3. Pastikan api kecil supaya kuih tidak hangus, sbb kuih ni cepat masak, dalam 1-2 minit aje.

11 comments:

  1. yup kuih ni mmg sedap... i like!!

    ReplyDelete
  2. manis je rupanya. susunannya juga cantik.

    ReplyDelete
  3. nmpk pun sedap!!
    ade potensi kuih cara menjd pilihan berbuka puasa ptg nie.. hehe

    ReplyDelete
  4. yea.. i like..! baru jer wat utk buka pose ari ahad tu..perghh!! licin..! sy wat cara manis dgn cara lauk.. anak2 pun suka.. yehaa.. jom tukar link..!

    ReplyDelete
  5. nie favourite my eldest dotter nie CT... nak try gak nanti la...

    ReplyDelete
  6. akak ada lagi ke kuih cara ni?mintak sebijik...hihihi..nak buat takda acuan la.Kalau guna loyang besar jadi kuih bakar lak kan..

    ReplyDelete
  7. Salaam, CT. Gula tu boleh campur sekali dengan adunan tak?

    ReplyDelete
  8. akak...siti suker giler kuih ni...bestnyer..mmg teringin nak try wat...tapi, acuannye lak ta de...tgok jelah..hu hu hu

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...